JUBILEUM. John Gunnar Olsen er leder av Sulitjelma Snøscooterklubb når både han og klubben i år fyller 50. Foto: Stig Bjørnar Katlsen
JUBILEUM. John Gunnar Olsen er leder av Sulitjelma Snøscooterklubb når både han og klubben i år fyller 50.

Får ikke feire eller knapt kjørt skuter:

Sulitjelma snøscooterklubb er blitt 50 år

I året da Sulitjelma snøscooterklubb har sitt 50-årsjubileum, kan de ikke feire. Og til nå knapt kunnet kjøre scooter.

Publisert Sist oppdatert

Snømangel har begrenset scooterkjøringen, og koronaen setter foreløpig en stopper både for løyper til Sverige og en større feiring av jubileet forklubben, som i jubileumsåret har 300 medlemmer.

- Vi gir ikke opp. Kanskje kan vi få til noe senere i år, sier klubbens leder John Gunnar Olsen.

Han er like gammel som snøscooterklubben. Begge så dagens lys første gang i 1971.

Den første scooteren kom i Sulis 1959/60, den første kjøpte i 1963, flere i 1964, og utover på 60-tallet kom det mange.

Dermed ble det behov for å få det hele i litt organiserte former.

Klubben ble stiftet seks år før motorferdselsloven kom i 1977, og helt fram til 1983 hadde verket konsesjoner.

Man kunne kjøre fra hvor som helst, og klubben gikk i forhandlinger med verket om traseer.

- Det ble løyper til Sorjus og Mavas. Kontrollene og det holdningsskapende arbeidet var det klubben selv som sto for. Det har aldri vært klubbens ønske at det skulle gå over stokk og stein uten regler, sier John Gunnar Olsen.

- Hva har vært klubbens rolle?

- Vi har spilt en stor og viktig rolle som talerør for scooter-brukerne, og hytteeiere som bruker scooter. Vi jobber aktivt for få tilrettelagt for scooterbrukere.

- Og vi jobber for at vi skal få det inn i ordnede former som er tilpasset resten av samfunnet og dages dato. Vi ønsker ikke frislepp.

- Vi vil ha løyper som er preparert, merket og godt vedlikeholdt.

Ikke minst vil scooterklubben at eiere av fritidsboliger skal ha anledning til å frakte både seg selv og veden til hytta på en enkel og grei måte,.

John Gunnar Olsen har de siste årene kunnet glede seg spesielt over to store gjennomslag.

Det ene er at også de som har under 2,5 kilometer til hytta har fått mulighet til å kjøre til hytta. Det andre er da det ble åpnet for rekreasjonskjøring, og man kunne koble seg på det svenske løypenettet fra Skihytta, Kjelvannskrysset og Daja.

- Dette har gitt oss store muligheter for friluftsliv mot Sverige, og det er helt suverent for næringslivet. Jeg var selv involvert i turisme i Daja, og har sett hvor mange svensker som kommer og hvor mye penger de legger igjen.

- Hvaer viktigst i årene framover?

- Det er at folk skal få lov å kjøre til egen hytte med et eierbevis. Det må være bedre også for en kommune som vil spare penger. I dag handler 80-90 prosent av saksmengden om kjøring til egen hytte, som i all hovedsak blir innvilget.

- Ellers er klubben viktig fordi vi er oppdatert på det som skjer. For eksempel er det ikke alltid vi blir spurt der vi burde blitt spurt. Det fanger vi opp, og kommer med innspill.

I tillegg hjelper klubben medlemmene, for eksempel med gode råd til argumenter for dispensasjon i spesielle saker.

- Synesdu at dere har fått bra gjennomslag nå?

- Det har vært en lang og tung vei, men det går rette veien nå.

- Hvordaner det å være konstant uenig med turistforening og miljøbevegelse?

- Det har jeg ikke så lyst å lage debatt om. Vi fremmer våre argumenter, så fremmer de sine. Men jeg synes det er rart at vi plukkes spesielt ut. Kjøring med båt og motorsykkel er jo også rekreasjonskjøring, uten at noen synes å reagere på det. Jeg mener jo også at vi i høyeste grad driver friluftsliv.

- Hvasier du om noen hevder at snøscooterkjøring er latskap?

- Da sier jeg ingenting. De er et gammelt ordtak som sier at «Du skal ikke svare en dåres tale.»

- Hvordanhadde dere tenkt å feire
jubileet?

- Vi hadde sett for oss en scootermesse i Sulis eller på Fauske, en stor fest for scooterfolket og mange små arrangement. Men dette er ting vi ikke rår over. Det finnes langt større problemer i pandemien enn at vi ikke får feire vårt jubileum, sier John Gunnar Olsen.

STIG BJØRNAR KARLSEN

Powered by Labrador CMS