OVENFRA. Slik så det ut ovenfra under arbeidet på Fauske stasjon i påsken. Foto: Banedrift
OVENFRA. Slik så det ut ovenfra under arbeidet på Fauske stasjon i påsken.

Jernbanen får et nytt digitalt signalsystem:

- Startet jobben på Fauske

(FAUSKE) Nordlandsbanen er først ut i et av Norges største digitaliseringsprosjekt.

Publisert Sist oppdatert

I påsken, 1. og 2. april, ble de første komponentene for jernbanens nye digitale signalsystem installert på Fauske og Mosjøen stasjoner.

ERTMS

Til sammen ni drivmaskiner, motoren til sporvekselen som veksler mellom hvilket spor toget skal ta, er installert i sporet.

Det felleseuropeiske signalsystemet European Rail Traffic Management System (ERTMS) skal tas i bruk på hele det norske jernbanenettet. Det markerer et teknologisk skifte for jernbanen.

Manuell

– Jernbanen får et nytt digitalt signalsystem, og går fra å være mekanisk og manuell til å bli høyteknologisk og digital. Første strekning ut er Nordlandsbanen fra Grong til Bodø, i oktober 2022. Helgens arbeider er en viktig milepæl for oss, forteller Sverre Kjenne, konserndirektør for Drift og teknologi i Bane NOR.

I dag har Bane NOR 336 signalanlegg og mer enn 15 ulike varianter.

– Med ERTMS får vi ett system for hele jernbanen. Kort fortalt flyttes de fysiske signalene langs sporet, inn i en skjerm i lokførerens panel.

Færre feil

– Det blir både enklere og rimeligere å holde vedlike, som igjen gir mer jernbane for pengene. Vi vil også ha færre signalfeil, fordi det blir færre komponenter i sporet som kan feile, forklarer Kjenne.

I Norge har vi valgt tre forskjellige leverandører. Alstom for systemet om bord i toget, signalsystemet langs sporet leverer Siemens, og Thales leverer trafikkstyringssystemet. Det er Siemens som nå har installert de første komponentene i nord.

Milepæl

– Denne første installasjonen på Nordlandsbanen er en viktig milepæl for hele ERTMS-prosjektet. Til nå har vi drevet med dokumentasjon, test og kvalitetssikring av teknologien, og det er først nå de aller første komponentene blir installert for operativ drift. Drivmaskinene som i påsken installeres på Nordlandsbanen, vil i et ferdig system kunne styres fra et sentralisert sikringsanlegg og er en viktig brikke på veien mot den digitale jernbanen, sier Frank Olaf Holter, leder for signalsystemer i Siemens Mobility.

Taktskifte

– Vi skal sørge for et teknologisk taktskifte der tidligere tiders jernbanedrift oppgraderes ved hjelp av løsninger for fremtiden. Det store løftet for jernbanen klarer vi ikke alene. Vi er derfor glade for å ha med oss kompetente leverandører, avslutter Kjenne.

ERTMS er et digitalt signalsystem som er felles for alle europeiske land. ERTMS står for European Rail Traffic Management System. For de reisende betyr ERTMS en mer stabil jernbane med høyere punktlighet, økt sikkerhet og på sikt mer kapasitet.

Powered by Labrador CMS