ØNSKER FORENKLING. Snøskuterforeningenes Fellesråd håper Stortinget blant annet vedtar å forenkle prosessene for opprettelse av snøskuterløyper, noe som er mulig dersom opprettelsen av løypene kan følge plan- og bygningslovens bestemmelser. Foto: Arkivfoto
ØNSKER FORENKLING. Snøskuterforeningenes Fellesråd håper Stortinget blant annet vedtar å forenkle prosessene for opprettelse av snøskuterløyper, noe som er mulig dersom opprettelsen av løypene kan følge plan- og bygningslovens bestemmelser.

Spennende dager for snøskuter-interesserte

(SALTEN) Tirsdag skal Energi- og miljøkomiteen på Stortinget debattere nye regler for kjøring med snøskuter.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag skal Stortinget avgjøre om forslagene skal vedtas.

- Det blir spennende dager for snøskuter-interessene i Stortinget, skriver Snøskuterklubbenes Fellesråd, SKFR, i en pressemelding.

De setter pris på forslagene til endringer i loven som Fremskrittspartiet og Senterpartiet har foreslått, samtidig som de er spent på hvor Arbeiderpartiet lander.

– Viktige dager

– Vi håper at Arbeiderpartiet vil støtte opp om forslagene som er fremmet av Frp og Sp. I alle fall noen av forslagene, sier Erik Kirkvold som er leder av SKFR.

Han setter sin lit til at Arbeiderpartiets Espen Barth Eide fra Oslo og Runar Sjåstad fra Finnmark som sitter i Energi- og miljøkomiteen vil støtte opp om forslagene som er fremmet av Frp og Senterpartiet i saken.

- Sjøljustis

Snøskuterklubbenes Fellesråd så dagens lys 6. februar 2013. Nå teller foreningen 45 lokale snøskuterklubber fra Agder i Sør, til Troms og Finnmark i nord. De har som formål å være et kontaktnett og en informasjonskanal for snøskuterklubber som driver med turkjøring.

– Tilbakemeldinger fra tilsynsmyndigheter til SKFR viser at tilrettelegging for snøskuterkjøring og godt organiserte klubber skaper en forebyggende sjøljustis mot ulovlig kjøring, forteller Erik Kirkvold.

Ubrøytet vei

Han ønsker en endring av regelverket for motorisert ferdsel i utmark, slik at kommunene kan vedta at ubrøytet vei kan benyttes til rekreasjonskjøring med snøskuter generelt, uten krav om konsekvensutredning etter nasjonal forskrift.

For at kjøring skal tillates, må kommunen innhente grunneiernes/veistyrets samtykke.

Sikkerhet

Fellesrådet ønsker også å få endret regelverket for motorisert ferdsel i utmark slik at mindre terrenginngrep som ikke vil være lett synlige på barmark, slik som for eksempel fjerning av stein ogv trær kan bli tillatt der det er nødvendig, på samme måte som ved etablering av tur- og fritidsløyper i utmark.

- Dette er viktig sikkerhetstiltak for å redusere påkjøringsfaren i snøskuterløyper, sier Kirvold

Tråkkemaskin

Dessuten ønsker skuterklubben en hjemmel for at lokale løypelag kan benytte tråkkemaskin og ATV påsatt belter for å opparbeide og vedlikeholde rekreasjonsløyper for bruk av snøskuter, uten særskilt tillatelse.

De ønsker også å forenkle prosessene for opprettelse av snøskuterløyper, noe som er mulig dersom opprettelsen av løypene kan følge plan- og bygningslovens bestemmelser.

Isfiske-løyper

- De vil også sikre hjemmel for at kommunene selv kan sette tidsavgrensning for kjøreløyve til egen hytte.

Dessuten ønsker de å sikre hjemmel for at etablerte isfiskeløyper kan opprettholdes om kommunene ønsker det.

- Her er det viktig at kommuner sør for Nord-Troms også får regulere kjøring ut av løype på islagt vann for rast og fiske, mener Erik Kirkvold

- Sikkerhet

- Det handler om folks sikkerhet at de ikke må campe like ved skuterløypa. Det er like farlig i Telemark og Trøndelag som i Troms og Finnmark. I tillegg har kommuner hatt denne muligheten tidligere, men det ble ikke fanget opp ved lovendringen i 2015, mener lederen av Snøskuterklubbenes Fellesråd.

Powered by Labrador CMS