Portrett Liza Einset (49).
Frida Kalbakk
Liza Einset Jolma:
Sommerkurs for tenåringer
Alle som har eller har hatt tenåringer vet at det er en periode i livet som kan være utfordrende for begge parter. Tenåringen selv framstår ofte som uoppmerksom, lat, sur og tverr, uansvarlig og lite meddelsom.
Hvis vi får enstavelsessvar på hverdagslige tilnærmelser; som «god morgen» og «hvordan går det» er det en god dag. Foreldrene på den andre siden kan ofte bli primitive, lite rasjonelle og framstå som hysteriske i møte med det tenåringen representerer. Det er nødt til å smelle når de forventningene partene har til hverandre ikke blir innfridd.
Foreldrene forventer at 18 åringen er blitt «voksen» så hun kan selv se når det skal vaskes og ryddes i huset og det forventes selvfølgelig at hun uoppfordret skal gjøre noe med det. Tenåringen på sin side forventer at mamma og pappa ordner opp og rydder og vasker for henne siden hun ikke har tid fordi hun skal ut på fest kl 20 og må starte å dusje og sminke seg kl 12.
Jeg vil understreke at dette ikke handler om intelligens! Tenåringene er supersmarte og de aller fleste klarer seg utmerket godt på skole og i sosiale settinger. Det er de spenningene som gjerne opptrer i heimen der forventningene om fungeringsevne kobles inn. Tenåringene klarer ikke alltid å se hva som må gjøres av husarbeid selv etter gjentatte oppfordringer, både hyggelige og ikke fullt så hyggelige. Det utløser mye ergrelse og frustrasjon og krangler som kanskje kunne vært unngått hvis vi prøvde en annen tilnærming.
Siden jeg er lærer, har jeg tenkt ut at det kan være lurt å angripe problemet på en pedagogisk måte. Det tenåringen ikke kan i forhold til husarbeid, må da kunne læres? Jeg har i den forbindelse utarbeidet et syv ukers kurs som kanskje vil føre til at forholdene rundt husarbeid blir bedre. La meg introdusere:
Kurs 1 -Toalettpapir: Er det sant at det vokser ut nytt dopapir på papirholderen? Dette kurset er et introkurs der vi diskuterer ulike tanker omkring hvordan ting henger sammen. Det kan hende det er noen misoppfatninger ute og går omkring enkle temaer. Dette er ment som en forsiktig start og skal føre tenåringene inn i temaet som er husarbeid.
Kurs 2: Grunnleggendeforskjell mellom skittentøykurven og gulvet: Nå har vi varmet litt opp med diskusjon i grupper og går videre. I dette kurset blir det power point-presentasjon og enkelt funksjonsdiagram som viser ulikheten mellom skitne klær på gulvet kontra å få de over i skittentøyskurven. For de som avanserer raskt, blir det praktiske øvelser.
Kurs 3 Oppvask: Er det sant at oppvask kan fly av seg selv fra benken og inn i oppvaskmaskinen? Her blir det videoeksempel på hva som faktisk skjer i interaksjonen mellom benk og maskin. Dette kurset bygger opp kunnskap til neste kurs og er obligatorisk for deltagelse på kurs nr 4. Se under.
Kurs 4: AVANSERTKURS! Hvordan få oppvask fra soverommet til oppvaskmaskinen? Dette kurset er det mest avanserte kurset. Her blir det Swaypresentasjon med faktabokser om oppvask (opprinnelse og håndtering) og linker til YouTube - videoer som viser tenåringer som tar skitten oppvask FRA rommet TIL oppvaskbenken OG som setter den inn i oppvaskmaskinen. Dette kurset krever også gruppeoppgave: er videoene fake eller IRL? Det legges også inn diskusjoner og praktiske øvelser underveis.
Kurs 5: Vi roer litt ned etter det krevende kurs nummer 4. Dette kurset tar for seg det å lete etter ting vi har mistet, eller forlagt. Tvisten her er at det er ikke lov å spørre mamma. Det blir lagt opp til åpent forum der alle kan komme med kreative innspill på ulike letestrategier. Pappaer er også spesielt invitert til å delta på dette kurset.
Kurs 6: Dette kurset kan minne litt om Fjellevettreglene. Hvordan huske å si fra hvor du drar og hvor lenge du skal bli borte. Her inviteres både foreldre og tenåringer inn i diskusjonsgrupper og det legges inn mini-kurs for foreldre i hvordan forstå hvordan Snap-kartet fungerer. Dette kurset kan også føre partene sammen i et felles prosjekt der tenåringen lærer foreldrene hvordan Snap-kartet kan være med å vise foreldrene hvor tenåringen er til enhver tid. Det forutsettes at foreldrene også får opplæring i at tenåringen kan fjerne foreldrene fra innsyn på kartet når som helst. Dette kurset bygger opp under begrepet TILLIT.
Kurs 7: Dette kurset er avsluttende og henter opp igjen begrepet TILLIT. Her blir det rollespill der gruppene får prøvd ut ulike scenarier som kan utspille seg i forhold til temaet. Eksempel på scenarier kan være: Klarer foreldrene å stole på at tenåringen faktisk vasker doet og dusjen nede når han/hun har sagt at de skal gjøre det? Hvordan skal foreldrene forholde seg når det ikke er vasket etter en uke uten å bli forbanna og mase enda mer? Hvordan skal tenåringen klare å innfri løftene sine innenfor tidsfrist for vasking? Rollespill og debrief etterpå.
Kursene avsluttes med høytidelig seremoni med påfølgende utdeling av diplom til begge parter. Pappaer som deltar på kurs 5 får et ekstra kursbevis.
Lykke til!