SNART BORTE. Siden 1944 har veibrua over Finneidstraumen stått i mot vær, vind og hundretusener passeringer av kjøretøy. Men denne uka kommer stålkonstruksjonen til å forsvinne for godt. Foto: Helge Simonsen
SNART BORTE. Siden 1944 har veibrua over Finneidstraumen stått i mot vær, vind og hundretusener passeringer av kjøretøy. Men denne uka kommer stålkonstruksjonen til å forsvinne for godt.

Snart er brua historie

Denne uka forsvinner den gamle E6-brua over Finneidstraumen for godt.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Det var i slutten av 1942 at tyske soldater satte i gang arbeidet med ny bru over Finneidstraumen. Det fortsatte i 1943 og brua sto ferdig til bruk i 1944.

Siden da har den vært i bruk som krysningspunkt over straumen, helt til den nye brua ved siden av åpnet tilbake i 2018.

Det har lenge vært planer om å rive den, og nå er arbeidet i full gang,

- Dette er arbeid som generelt sett er en del av opprydningen. Normalt sett skulle brua vært revet for mange år siden da man bygde ny bru, men da hadde man brukt opp pengene. Derfor ble det utsatt, har seksjonssjef Knut Hågensen i plan og utbygging nord under Statens vegvesens drift og vedlikeholdsavdeling tidligere uttalt til Avisa Nordland.

Forsiktig

Entreprenøren må ikke pirke noe særlig borti landkar og fundamentering.

Jernbanebrua ligger nemlig tett inntil den gamle veibrua, og det er viktig at det ikke fjernes masser som kan påvirke stabiliteten for jernbanen.

Etter at brua er fjernet skal områdene ved landkarene på begge sider planeres og ordnes.

Kuttes og løftes

Det har vært en godt planlagt prosess for å fjerne brua uten at både jernbanebrua ved siden av, og den nye veibrua skulle ta skade av det.

Denne uka er det kommet to store mobilkraner på plass, som skal besørge å fjerne brua bit for bit til den er tatt ned i sin helhelt.

Saltenposten fikk snakket noen ord med de som jobber der, og hvis alt går etter planen, er den gamle brua helt borte i løpet av uke.

Powered by Labrador CMS