I LYTTEKROKEN. Elevene ved Røsvik skole sitter her i Lyttekroken der de blant anet jobber med demokrati praksis. Det er et av temaene de skal videre-utvikle sammen med Angel skole. Foto: Birgitte Gleinsvåg
I LYTTEKROKEN. Elevene ved Røsvik skole sitter her i Lyttekroken der de blant anet jobber med demokrati praksis. Det er et av temaene de skal videre-utvikle sammen med Angel skole.

Skolene i Røsvik og Praha samarbeider

(SØRFOLD.) Røsvik skole skal samarbeide med en skole i Praha de neste skoleårene.

Publisert Sist oppdatert

Det er et spennende og utviklende samarbeidsprosjekt med skolen «Angel» (Zâkladnî skola) i Praha som Røsvik skole skal delta i de neste to skoleårene.

Lærere fra Praha kommer til Røsvik i oktober, mens lærere fra Røsvik reiser til Praha i desember.

Demokrati

De skal blant annet utveksle undervisningsmetoder som går på medbestemmelse og demokrati.

Skolene skal arbeide med læreplanene og utvikle felles studieprogrammer, noe som er i tråd med den nye "Fagfornyelsen" som kommer til neste år.

Spennende

Det var i vinter Sørfold kommune ble kontaktet av Angel skole fra Praha med ønske om et samarbeid mellom skolen deres og ei av kommunens tre skoler. Røsvik skole fikk forespørsel om de kunne tenke seg til å delta i prosjektet.

Lærerne og rektor ved skolen syntes dette hørtes spennende og utviklende ut, så de takket ja til å være med i søknadsprosessen for å få godkjent et slikt prosjekt gjennom tilskuddene til EEA Grants.

Samarbeid

EEA Grants (EØS-tilskudd) er et samarbeid mellom Norge og EØS-landene Island og Liechtenstein. Hensikten er å bidra til et mer likestilt Europa, både økonomisk og sosialt.

Tilskuddene har også som mål å styrke forholdene mellom disse tre «donorlandene» og 15 mottaksland i Europa. På sikt er det et mål at dette skal styrke det indre markedet og føre til et mer velstående Europa.

Et bedre Europa

EEA-Grants støtter ulike områder for å bidra til et bedre Europa. Noen av områdene de støtter er:
o Ungdomsarbeid
o Innovasjon, forskning,
utdanning og arbeidskraft.

o Sosial inkludering, ungdoms-
sysselsetting og fattigdoms
bekjempelse.
o Miljø, energi, klimaendringer
og lavkarbonøkonomi.
o Kultur, sivilsamfunn, god
styring og grunnleggende
rettigheter og friheter.
o Justis - og innenrikssaker.
o Fond for regionalt samarbeid.

700 søknader

Herunder ble Røsvik skole og Angel skole sitt prosjekt godkjent som ett av 14 prosjekter knyttet til innovasjon, forskning, utdanning og arbeidskraft.

Våren 2018 ble det lyst ut mulig-
heten til å søke om tilskudd. Det ble sendt inn over 700 søknader totalt, over alle emner, der kun 40 prosjekter ble godkjente.

Røsvik skole er stolte over å få være med på et slikt prosjekt, der de håper på å kunne bidra til å oppnå målsettingen til EEA Grants.

Medborgerskap

Prosjektet mellom Røsvik skole og Angel skole har tittelen «Supporting Active Citizenship». Målet ved «veis ende» av prosjektet er at skolene skal ha styrket det samarbeidet på flere nivåer av utdanningen, med spesielt fokus på demokrati og medborgerskap.

Totalt skal prosjektet bestå av 16 ulike undervisningsopplegg.

1.100 elever

Angel skole er ei stor barneskole midt i Praha. De har samlet barnehage og barnetrinn og skolen har til sammen cirka 1.100 elever. Skolen er nyskapende og tilbyr førskole og grunnskoleutdanning.

De jobber med en «step by step-methodology» og andre metoder der de blant ananet okuserer på barnas tilnærming til et tema samt samarbeidende læringsformer.

Praktisk

Røsvik skole som er ei lita fådelt barne- og ungdomsskole, skal blant annetvise til sin måte å jobbe entreprenørielt og praktisk med ulike temaer, samtidig som man ivaretar elevenes medbestemmelse.

Gjennom dette prosjektet skal Røsvik skole bli bedre kjent med deres måte å inkludere elevene i et demokratisk samfunn.

Arrangement

Målet er også at man skal «fornye» kunnskaps-målene med å innføre metoder man lærer gjennom dette prosjektet, og man skal se på læreplanene med tanke på medbestemmelse og demokrati.

Avslutningsvis skal begge skolene ha hvert sitt arrangement med inviterte gjester der man forteller om resultatet av dette samarbeidet.

Fagfornyelsen

Norsk skole tar i bruk nye læreplaner, kalt Fagfornyelsen, fra høsten 2020. Dette samarbeidsprosjektet samsvarer godt i arbeidet med Fagfornyelsen, hvor bllant annet medborgerskap og demokrati er viktige tverrfaglige tema.

Samarbeidsprosjektet er nå i opp-
startsfasen der skolene hovedsakelig fram til nå har jobbet med søknaden og søknadsprosessen. Denne pro-
sessen har foregått via mail og Skype.

Besøk av lærere

Søknaden ble godkjent i juli, og skolene har nå startet med å planlegge veien videre. Første oppgave for Røsvik skole, er å ta imot seks lærere fra Praha i oktober. Røsvik skole skal da presentere skolen og stedet.

Røsvik skal vise noen praktiske eksempler på hvordan de jobber entreprenørielt og praktisk, der de har fokus på demokrati og elevmedvirkning knyttet opp mot kunnskapsmål.

Til Praha

I desember skal lærere fra Røsvik reise til Praha på besøk for å se hvordan de jobber mot sine læreplanmål. Her skal prosjektet videreutvikles, lærerne skal se om det er noe de kan lære av hverandre samt utveksle erfaringer.

Røsvik skole ser fram til dette spennende og lærerike prosjektet og gleder seg til å fortelle mer om dette senere.

Powered by Labrador CMS