STENGT. Riksvei 80 var stengt i flere dager i januar etter et ras ved Kleivberget på Kistrand. Foto: Per-Arne Pedersen/Statens vegvesen
STENGT. Riksvei 80 var stengt i flere dager i januar etter et ras ved Kleivberget på Kistrand.

Debatt:

Riksvei 80: Nå er det alvor

Publisert Sist oppdatert

Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til epost redaksjonen@saltenposten.no

Det er én av landsdelens mest trafikkerte veier, og sårbarheten er ikke til å leve med. Nå haster det med utbedring av strekningen mellom Bodø og Fauske.

For et par uker siden var riksvei 80 stengt i nesten tre døgn på grunn av ras. Knapt noen andre veier i Nord-Norge er mer brukt, og det sier seg selv at det får alvorlige konsekvenser for en hel region når den ikke kan brukes. Hele Salten rammes, og plutselig blir det veldig langt å komme seg til jobb, sykehus og flyplass. Det er uakseptabelt for alle som er avhengig av å ferdes på strekningen.

Dessverre har det nærmest blitt rutine at veien stenges etter brå væromslag på vinteren. Det det skaper naturligvis problemer for næringslivet og folk flest, og er potensielt dramatisk for brann, politi og ambulanser. Sårbarheten på strekningen utgjør en sårbarhet for beredskapen vi mener er uholdbar.

Når riksvei 80 stenges er eneste omkjøring via fylkesvei 812 over fjellet mellom Misvær og Rognan. Det dreier seg om 70 kilometer med smal, bratt og kronglete vei som av alle ting heter Dugnadsveien. Under den siste stengingen ble vogntogene anbefalt ikke å bruke fylkesveien på grunn av dårlig standard og høy risiko for stenging av denne eneste omkjøringsveien.

Når hovedferdselsåren til Bodøhalvøya stenges og Vegvesenet fraråder godstransport på omkjøringsveien - og dette attpåtil gjentar seg, så må vi slå alarm. Nå er det flere enn oss som bør bruke utestemme med mål om høyere prioritet, økt forutsigbarhet og en beredskap som er til å stole på.

Problemstrekningen det gjelder er om lag fem kilometer og går mellom Sandvika og Sagelv. Allerede i 2009 vedtok Bodø og Fauske kommuner en reguleringsplan for å
utbedre det rasutsatte partiet. Utbedringen har en ramme på 580 millioner kroner og ligger inne i Nasjonal Transportplan 2022-2033 og er omtalt i statsbudsjettet for 2024. Strekningen skal skredsikres og veien utbedres med slakere svinger og bredere veibane.

Etter et skred i 2021 med dødsfall og lang tid med stengt vei, ble det bestemt at prosjektet skulle deles i to faser for å komme raskere i gang med sikringstiltak. Fase 1 er skredsikring av områder i Ytterkleiva. Dette er i gang, men noe forsinket, og blir ferdig til sommeren. Fase 2 er å utbedre selve veistrekningen mellom Sandvika og Sagelv. Her er det foreløpig ikke bestemt dato for utlysning av kontrakt og oppstart. Signalene fra Vegdirektoratet er oppstart i løpet av året.

NHO Nordland mener det er uhyre viktig å fullføre arbeidet som er påbegynt på det svært rasutsatte og ulykkesbelastede området på riksvei 80. Prosjektet har vært omtalt i alle statlige planer i en årrekke. En full utbedring av hele strekningen må ferdigstilles så fort som mulig.

Befolkningen i Salten, næringslivet vårt, de mange pendlerne og alle andre reisende mellom Bodø og Fauske fortjener bedre.

Hans Christian Kaurin Hansson,
regiondirektør
NHO Nordland

Powered by Labrador CMS