Katrina Løvgavlen. - medarbeider i Bodø Bakeri. Fauske Foto: Kenneth Strømsvåg
Katrina Løvgavlen. - medarbeider i Bodø Bakeri. Fauske

Katrina er med og redder mat for millioner av kroner

Too Good To Go-appen flyr høyt. Bakeri-ansatt Katrina og kollegaene gjør sitt til at flere millioner poser med god mat landet rundt IKKE havner i søpla.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: - Disse posene fra oss er veldig populære. Det går sjelden lang tid fra de legges ut til salg gjennom appen til de rett og slett er revet bort. Det er gøy, sier Katrina Løvgavlen ved Bodø bakeri, Fauske.

På god vei

Norske myndigheter har satt som mål at vi her til lands skal halvere matsvinnet innen år 2030. Dette for å oppfylle FNs bærekraftmål.

- Vi er på god vei, men har fortsatt en lang vei å gå, konkluderer daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer i Too Good To Go.

Valuta for pengene

Via applikasjonen med samme navn kan bedrifter som selger mat, alt fra bensinstasjoner til butikker og restauranter, selge mat som ellers ville blitt kastet. Vi forbrukere kan med den samme appen enkelt handle fullt ut brukbar mat, for en billig penge.

Det gjør vi. I stor grad. Det viser tall Too Good To Go publiserte tirsdag.

Kraftig hopp

Fra 1. januar 2021 til 15. desember 2021 reddet forbrukerne og næringslivet 2,2 millioner poser med overskuddsmat fra å gå rett i søpla.

- Dette er en kraftig økning fra året før, da det ble solgt 1,5 millioner poser. Det er gledelig å se at stadig flere blir opptatt av matredding, slik at vi unngår å kaste fullt spiselige og fine varer, sier Raknes Pfründer.

Ifølge Pfründer ble det i kroner og øre reddet mat til en total verdi av om lag 300 millioner kroner.

MATREDDER-SJEF. Ann-Kristin Raknes Pfründer mener fortsatt mye kan gjøres for å redde mat fra å bli kastet i søpla. Foto: Hanne Johansen
MATREDDER-SJEF. Ann-Kristin Raknes Pfründer mener fortsatt mye kan gjøres for å redde mat fra å bli kastet i søpla.

Stolte matreddere

Økningen settes i sammenheng med at stadig flere matbedrifter vil være med i appen, og at stadig flere laster den ned og tar den i bruk som et supplement til de vanlige handleturene som går via kassa på butikken.

- Vi har sett interessen vokse fra år til år, noe som nok også henger sammen med at klimasaken flagges høyere og at matredding er noe en er stolt av, sier Ann-Kristin Raknes Pfründer i Too Good To Go.

Dagligvare-vekst

Appen har fått vind i seilene og flyr høyt. Per i dag er det 1,6 millioner personer som har lastet den ned. Dette er en økning på 360.000 det siste året.

På landsbasis er det nå 4000 bedrifter som jevnlig blir kvitt overskuddsmat. Dette er en økning på rundt 60 prosent sammenlignet med samme tid for ett år siden.

- Dagligvarebutikkene har kommet for fullt den siste tiden. 1500 butikker er nå med, det er tre ganger så mange som for ett år siden, sier Raknes Pfründer.

SNADDER I MENGDER. Her er hva en av matredderne kunne skryte på seg å ha funnet i forundringsposen fra bakeriet på Fauske nylig. Foto: Kenneth Strømsvåg
SNADDER I MENGDER. Her er hva en av matredderne kunne skryte på seg å ha funnet i forundringsposen fra bakeriet på Fauske nylig.

80.000 i Nordland

Oversikten viser at det ble solgt flest poser med mat i Oslo. Der skiftet drøye 470.000 poser eiere - fra butikk til kunde. Naboene i Viken fulgte opp, med drøye 430.000 solgte poser.

I Nordland ble det i fjor solgt drøye 80.000 poser. Hver pose inneholder i gjennomsnitt én kilo mat, til en verdi av det tredobbelt av det kunden betaler, som oftest er mellom 39 og 49 kroner.

Bodø er på topp i Nordland, med nær 23.500 solgte poser, Mo i Rana omsatte nest mest, med snaue 13.500 poser. I Fauske ble det solgt 3786 poser i 2021.

POPULÆR APPLIKASJON. Too Good To Go-appen har blitt svært populær det siste året. Foto: Too good to go
POPULÆR APPLIKASJON. Too Good To Go-appen har blitt svært populær det siste året.

Ekstremt positive

Overskuddsmaten som havner i posene til Bodø bakeri på Fauske går hver dag unna som om de var ekstra varme hvetebrød.

- Vi legger ut for salg minst fem poser seks dager i uka. De aller fleste kundene er ekstremt positive og fornøyd med innholdet, sier Katrina Løvgavlen.

Powered by Labrador CMS