SKAL UTBEDRES. Strekningen på E6 Sørelva-Borkamo i Øvre Saltdal er smal og uoversiktlig med bratte stigninger og mange svinger. Nå skal veien prioriteres i NTP. Foto: Nye Veier
SKAL UTBEDRES. Strekningen på E6 Sørelva-Borkamo i Øvre Saltdal er smal og uoversiktlig med bratte stigninger og mange svinger. Nå skal veien prioriteres i NTP.

Ny vei i Øvre Saltdal skal prioriteres

Både E6 Sørelva-Borkamo og E6 Sørfoldtunnelene ligger inne som prioriterte prosjekter i Nasjonal transportplan.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Regjeringen vil bruke 1.308 milliarder kroner på veier, broer og jernbane og andre samferdselsprosjekter de neste tolv årene – mindre per år enn i forrige Nasjonal transportplan.

Det skal hentes inn 100 milliarder kroner i bompenger, mens 1.208 milliarder kroner er statlige midler. Det gikk fram av NTP, som ble lagt fram fredag.

E6 Sørelva-Borkamo ligger inne med 1,4 milliarder kroner, og E6 Sommerset-Mørsvikbotn ligger inne med 6,9 milliarder.

Bompenger

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) sier bompenger er et viktig virkemiddel for å få finansiert ny vei, og han frykter ikke kritikk for bompengesummen i denne utgaven av nasjonal transportplan.

– Det er sånn at vi bruker mindre bompenger enn våre forgjengere. Ketil Solvik-Olsen (Frp) brukte 34 milliarder mer enn meg, Hareide (KrF) brukte 23 milliarder mer enn meg, så jeg vet ikke helt hvor den kritikken skal komme fra når det gjelder det politiske fellesskapet, sier Nygård.

40 prosent

– Vi legger opp til noe mindre samlet vekst i de årlige bevilgningene enn forrige NTP. Det er i tråd med det vi tidligere har varslet, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) da han la fram planen.

40 prosent, eller 484 milliarder kroner, går til vedlikehold og fornyelse av eksisterende infrastruktur.

Skyver på storprosjekter

Nygård framhevet at man må gjøre tøffe prioriteringer framover.

– Vi skal bygge nytt der det er nødvendig, og ta bedre vare på det vi allerede har, sa han.

Nygård understreker det regjeringen tidligere har varslet, nemlig at det ikke vil bli rom for å prioritere de store prestisjeprosjektene.

– Vi har valgt å skyve på noen store prosjekt som koster svært mye for å frigjøre handlingsrom til flere prosjekt i hele landet, sier samferdselsministeren.

Slik fordeles det

Regjeringen vil sette av:

  • 574 milliarder kroner til riksveier. 235 milliarder kroner går til drift, vedlikehol, og mindre investeringer.
  • 436 milliarder kroner til jernbane. Av dette går 205 milliarder kroner til drift, vedlikehold og mindre investeringer.
  • 65 milliarder kroner til fylkesveiene. Opprustning og skredsikring er prioritert.
  • Byvekstavtalene forlenges. Det settes av 88 milliarder kroner.
  • 34,2 milliarder kroner til farleder, havner maritime tjenester.
  • 5,5 milliarder kroner til luftfart.
  • En pott på 600 millioner kroner til å ruste opp 14 bruer som er kritisk for militær mobilitet.

Vedlikeholder jernbane

Også innen jernbanen skal man prioritere mye pengebruk på infrastruktur vi allerede har. Nesten halvparten av pengene går til vedlikehold og oppgraderinger og lignende. Dette vil føre til færre forsinkelser og innstillinger, mener Nygård.

– Økt trafikk og gammel infrastruktur fører til at tallet på forsinkelser og innstillinger er for høyt. Vi skal fremdeles bygge nytt, men framover prioriterer vi å vri innsatsen til fordel for vedlikehold, fornyelse og mindre investeringer, sier han.

Powered by Labrador CMS