OMSTRIDT. Skuterløyper skaper ofte debatt. Det er også delte meninger om løypa fra Skaiti til svenskegrensen. Dette bildet er fra turistløypa som går fra Sulis til Sverige. Foto: Helge Simonsen
OMSTRIDT. Skuterløyper skaper ofte debatt. Det er også delte meninger om løypa fra Skaiti til svenskegrensen. Dette bildet er fra turistløypa som går fra Sulis til Sverige.

– Nasjonalparkkommuner bør bestå av urørt natur

Olav Eldøen (Rødt) er redd for at den planlagte skuterløypa fra Skaiti til svenskegrensen vil føre til at vanlige friluftsaktiviteter erstattes med skuterkjøring.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Like før påske vedtok kommunestyret i Saltdal å opprette skuterløype fra Skaiti til svenskegrensen. Eldøen er ikke fornøyd med vedtaket.

Negativ til vedtaket

Olav Eldøen ramser opp flere negative konsekvenser en slik skuterløype kan medføre.

– Støy omtales som et problem for både dyr og mennesker, og selv om farten er redusert i deler av løypa, vet man ikke nok om konsekvensene. Det er heller ingenting som tyder på at folk vil holde seg innenfor løypa.

Han påpeker at ferdsel utenfor løypene på svensk side lenge har vært et problem som har vært forsøkt regulert og at eventuelt samarbeid over landegrensene ikke blir tatt med i beregningen.

– Økt trafikk fra norsk side vil by på utfordringer på andre siden av grensen. Det virker som man ikke bryr seg om det - det blir heller svenskenes problem.

Frykter større strøm

Et annet spørsmål som melder seg, er hvor stor skuteraktivitet det faktisk vil bli.

– Anslaget viser omtrent 50-70 skutere i helgene. Forslaget blir drøftet av hensyn til campingvirksomhet. Da dette er av næringsinteresse vil man jo helst se flere som benytter seg av løypa. Jeg frykter man da vil få en større strøm en antatt gjennom hele dagen som går på bekostning av andre friluftsaktiviteter som jakt og lignende. En nasjonalparkkommune bør bestå av urørt natur, mener Rødt-politikeren.

Deler ikke bekymringene

Ordfører Rune Berg (Sp) deler ikke bekymringene til Eldøen.

– Løypa starter et stykke fra bebyggelsen og går opp i terrenget. Jeg vet av erfaring at snø er en god støydemper for skutere. Du kan se en skuter på avstand, men likevel ikke høre den da snøen tar av for mye av lyden. I tillegg er løypa fartsregulert i deler av strekningen som gjør at støyen reduseres adskillig da man ikke har noe gasspådrag.

– Reindrifta er også tatt med i betraktning. Det betyr at skuterferdsel ikke er tillatt i kalvingsperioder, sier Berg.

Nok urørt natur å ta av

Berg tror heller ikke skuterløypa vil få like stor trafikk som Eldøen frykter.

– Jeg tror det hovedsakelig er de som allerede benytter seg av caravanplass i Skaiti som vil ta løypa i bruk. Andre skuterinteresserte vil nok heller kjøre til Sverige. Likevel ser vi at kanskje flere vil ha caravanplass når løypa åpner.

Ifølge ordføreren har det vært dialog med Arjeplog kommune, men at utfordringene ligger i at de opererer med et annet regelverk enn Norge. Han påpeker også at løypene på svensk side vil bli brukt, uavhengig av Skaiti-løypa.

– Løypa i Skaiti er kanskje den eneste skuterløypa vi får i Saltdal. Kommunen består av 67 prosent urørt natur, så det er fortsatt nok av friluftsmuligheter, sier Rune Berg.

Powered by Labrador CMS