NY ASFALT. Tunnelene Sjønståfjell, Hårskolten og Grønnlifjell får ny asfalt i år. Det skal også asfalteres mellom tunnelene, i tillegg til på Leivset og i Beiarn. Foto: Frida Kalbakk
NY ASFALT. Tunnelene Sjønståfjell, Hårskolten og Grønnlifjell får ny asfalt i år. Det skal også asfalteres mellom tunnelene, i tillegg til på Leivset og i Beiarn.

Nå skal det legges ny asfalt i tunnelene

Fylkesrådet setter av enda mer penger til asfaltering. FV 830 mellom Fauske og Sulis er på lista over veier som skal jobbes på.

Publisert Sist oppdatert

Fylkesrådet vil sette av 100 millioner ekstra på toppen av årets budsjett til asfaltering.

- Det vil gi rundt 200 kilometer ny asfalt på veiene i fylket vårt i løpet av året, sier fylkesrådsleder Elin Dahlseng Eide i en pressemelding.

Nederst i saken ser du hvilke strekninger i Indre Salten som skal få ny asfalt.

De ekstra pengene kommer fra overskuddet fylkeskommunen fikk etter fjoråret, som hovedsakelig skyldes høyere skatteinntekter.

Dette overskuddet går nå rett tilbake til nordlendingene gjennom ulike tiltak, deriblant altså ny asfalt.

- 100 millioner ekstra vil gi et stort løft for vedlikeholdet av vegnettet i fylket vårt. Nordland fylkeskommune har økt bevilgningene til drift og vedlikehold av vegnettet de siste årene, men den veldige prisstigningen har tatt store deler av satsingen, sier hun.

- De arbeidene som nå settes i gang gjør at Nordland fylkeskommune kan nå målet om at minimum fem prosent av fylkesvegnettet blir utbedret eller asfaltert i året. Vedlikeholdet er viktig for tryggheten til de som har sitt arbeid på vegnettet og alle andre vegfarende i fylket, fortsetter fylkesrådslederen.

- I det reviderte statsbudsjettet som nylig ble lagt fram, får Nordland kompensert prisvekt og et inntekstsystem vi kan leve med. Det har bidratt til at vi tør å være såpass offensiv og sette av mye ekstra til asfaltering i år, sier fylkesrådets nestleder, Svein Øien Eggesvik.

Flesteparten av strekningene som er satt opp på asfaltlistene vil bli fullført i år.

På enkelte strekninger kreves såpass tunge tiltak at det ikke er sikkert at de blir fullført i år, men alt startes opp i år og skal stå ferdig i 2024.

Fylkesråd for transport og infrastruktur Monika Sande antyder sogar at fylkeskommunen kan klare å gjøre flere asfalteringsprosjekt enn det som nå ligger på bordet, men tør ikke forlove seg på dette nå.

Fylkesråden benytter anledningen til å oppfordre bilistene om å vise hensyn når de ferdes langs fylkesvegene i sommer.

Mye av arbeidet foregår også om natten.

- Det er nå engang sånn at asfaltarbeidet kun kan gjøres på sommeren og høsten. Vår oppgradering av vegene er for bilistenes beste. Du kan gjerne sende en vennlig tanke til alle som arbeider hardt for å få unna køene og for å gjøre veiene sikrere med ny, slett asfalt, når du står i en liten kø eller passerer vegarbeidsområdene, oppfordrer fylkesråd Sande.

I Beiarn skal det legges 10.884 meter på Vestre Beiarvei, mens de øvrige strekningene I Indre Salten befinner seg i Fauske kommune.

Det er de tre lengste tunnelene mellom Fauske og Sulitjelma, samt strekningene mellom dem som skal re-asfalteres, mest sannsynlig på nettene. Oppstartstidspunktet er ikke helt klart ennå.

I tillegg til tunnelene kommer nær 1100 meter ny asfalt på Leivset.

Powered by Labrador CMS