Går sammen om spleiselag:
Nå skal Dajaveien få et sårt tiltrengt løft
Den gamle asfalten fra Sulis-tunnelene skal brukes på veien i Daja, og vil bli en solid oppgradering for de mange brukerne.
SULITJELMA: - Jeg har sagt at vi spytter i litt, men det er Statskog og SKS som er hovedpådrivere, sier daglig leder i Sulitjelma Fjellandsby, Endre Grønnslett.
Fått mange klager
- Det blir en fantastisk oppgradering på en vei som allerede da jeg begynte for 12 år siden var lovet asfalt. Det har ikke skjedd og i den perioden er det i tillegg til aktivitet til og fra alpinbakken og campingen også bygd en rekke nye hytter og 110 garasjer. Det har vært stor bruk av veien, sier han.
- Vi har fått mange klager på veien og flere ganger har den sett direkte pinlig ut. InVia har gjort en kjempejobb utfra de forutsetningene som har vært, men alle gleder seg til denne oppgraderingen, legger han til.
Vaskebrett og gjørme
Grønnslett ser fram til å få et bærende lag som gjør grusveien jevn og fin og som også vil gi et bra grunnlag for asfalt dersom det kommer i framtiden.
- Det dårlige underlaget gir slitasje også når det er snø på veien. I påsken er som regel vårløsningen i full gang og da kan det være en salig blanding av vaskebrett og gjørme, sier han.
1.500 tonn masse
Remi Slettmyr, direktør for drift i Nord Asfalt som skal gjøre jobben, forklarer:
- Det er snakk om cirka 1.500 tonn masse. Logistikken er ikke helt på plass, men trolig blir det et mellomlager et sted. Vi skal frese i tunnelene på natta og på morgenene kjøre massene opp til Daja, legge det i utleggeren før det vannes og komprimeres, sier han.
- Blir mye bedre
- Det er snakk om en forsterkning av veien, og ingen må misforstå at det blir et fullverdig asfaltdekke. Men det skal være nok bra til at veien blir plan og at man slipper gjørma, sier han videre, og mener det ideelt sett burde legges asfalt på toppen senere.
- Vann er den største fienden vi har på en vei, men vi har gjort dette andre steder med veldig godt resultat, sier Slettmyr.
Han legger til at jobben med nesten to kilometer vei, vil ta tre-fire dager og trolig skje i den siste av de to ukene de har satt av til å legge ny asfalt i tunnelene.
Tok kontakt
Slettmyr kaller tilbudet de har ”usedvanlig billig”, og at det også har vært aktuelt tidligere men da ikke blitt noe av.
- Da vi vant kontrakten i tunnelene denne gangen tok jeg kontakt på nytt, sier han.
- Naturlig å bidra
Harald Rundhaug i Statskog sier at Fjellandsbyen ligger på Statskog sin grunn, samt at de har bygd garasjeanlegget i Daja og mener det er naturlig at de er en bidragsyter.
- Det er snakk om et spleiselag for å få det til, sier han.
- Det ser ut som om vi får dette til nå med at både kommunal vei og SKS sin vei får fast dekke, sa han mandag.
Oppdrag tildelt
Frank Zahl, sjef for vei, vann og avløp i Fauske kommune - som er veieier - sier at det ble utlyst en konkurranse om jobben.
- Noen aktører i området ønsker å bidra med tilskudd for å få dette til. Fauske kommune er positive, og det var en forutsetning at det kom penger på bordet fra andre aktører. Nå er fristen gått ut og oppdraget vil bli tildelt i dag, sa Zahl til Saltenposten tirsdag.
- Vi er veldig imponert over initiativet og det er fantastisk at vi får dette til. Vi stiller med veihøvel og bidrar på den måten, sier han.
Politisk behandlet
Formannskapet i Fauske kommune behandlet saken 8. juni.
- Med forbehold om tilskudd fra henholdsvis Statskog og Salten Kraftsamband vil de legge til rette for oppgradering av Dajaveien og del av Kong Oskarveien - forutsatt det at tiltaket ikke medfører ekstra utgifter for kommunen, heter det i vedtaket som var enstemmig.
SKS: - Vi bidrar
Kommunikasjonssjef Andreas Opheim i SKS sier at de er forespurt og at det er riktig at de benytter seg av deler av veien.
- SKS bidrar økonomisk til oppgradering av veien i Daja siden vi også, med Daja kraftverk i enden av veien, er hyppig bruker, sier han.
Også Sulitjelma turistsenter og Sulitjelma fjellandsby velforening er med på å finansiere prosjektet.