UNDERVERDEN. Den seks kilometer lange strekningen i Stockholms underverden, sikres med produkter fra Galvano Industri. Citybanen er et av Sveriges største og viktigste byggeprosjekter til 16,8 milliarder kroner. Foto: NCC
UNDERVERDEN. Den seks kilometer lange strekningen i Stockholms underverden, sikres med produkter fra Galvano Industri. Citybanen er et av Sveriges største og viktigste byggeprosjekter til 16,8 milliarder kroner.

Nå har Fauske-bedriften sikret seg en kontrakt på 25 millioner kroner kroner

For kort tid siden var Galvano i Stockholm og sikret seg en kontrakt på 25 millioner kroner i leveranse av sikringsbolter.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE/STOCKHOLM: Denne store kontrakten sikrer industrien leveranser i hele 2019 og deler av 2020, og vil få stor betydning for konsernet Galvano.

Underverden

Kontrakten innebærer en helt ny situasjon for Galvano Industri. Med en tidligere avtale tapte de 60.000 kroner for hvert vogntog som hentet ut sikringsbolter fra Fauske til Stockholms underverden. Dette er nemlig sikringsbolter som brukes i et stort nytt transportsystem i tunneler under den svenske hovedstaden.

- Vi har fornyet avtalene som sikrer våre ordrebøker og er mer lønnsomme, sier Hans Austad.

Motsatt vei

- Når Galvano omstrukturerte var det flere som fryktet at industrien ville forsvinne?

Våre planer går motsatt vei. I januar leverte industrien for første gang på mange år et driftsoverskudd.

- Men dere leverte med tap en tid?

- Dessverre ble det gjort noe dårlige kalkyler i 2016 på leveranser til Sverige, som vi tapte betydelig på. Det var ikke full inndekning på alle kostnader. På det verste så røk det cirka 60.000 i minus på hvert lass som gikk ut i uka til Sverige. Det er nok å beregne dette opp til at vi hadde et tap på 250.000 kroner hver måned. Men avtalene ble reforhandlet i april, og den positive effekten på disse reforhandlingene var på 2,2 millioner kroner i 2018.

Ren industribedrift

Fra 1. april 2018 har denne delen av Galvano vært en ren industribedrift. Det er første gang siden 1955 at Galvano er en ren kommersiell industribedrift, uten arbeidsmarkedstiltak.

Den andre delen av Galvano driver med attføring, der de leverer til NAV. Mesteparten av dette er anbudsutsatt.

- NAV er blitt rå på å kjøre anbud, så vi må bare være dyktig og treffe. Vi jobber strategisk for å bygge opp et nettverk og sørge for å levere det NAV etterspør. Vi må speile det reelle arbeidsmarkedet gjennom vårt bedriftsnettverk, forteller Austad.

NAV-avtalen

Han forteller at det er slutt med at de kan være en oppvaringsplass for personer som skal ut på tiltak, de må få dem videre enten i arbeid eller i utdanning.

- Det har blitt langt tøffere å levere til NAV og det offentlige. Samtidig er det slik at vi har et meget godt samarbeid med NAV lokalt. NAV har gode ledere i Morten Pedersen og Rune Schjeldrupsen, mener Austad.

Ny avdeling?

Nå øker Galvano sine leveranser til NAV Hamarøy. De vil vurdere å opprette en satellitt i Hamarøy.

- Når Hamarøy får 1.000 innbyggere fra Tysfjord og utgjør 2.800 personer må vi ha et bedre apparat for å ta rede på dette, sier Hans Austad.

Han har nærmest snudd Galvano-konsernet på hodet, men på en vellykket måte. En måte der han også har fått med seg fagbevegelse og de ansatte i denne snuoperasjonen.

Powered by Labrador CMS