FLASKEHALS. Svein Jansen bor på Fauske og jobber i Saltdal. Nærmest daglig møter han situasjoner i Kvænflågtunnelen der vogntog må stoppe opp for å kunne møtes og slippe hverandre forbi. - Man burde først ha utvidet tunnelen, mener han. Foto: Maria E. Trondsen
FLASKEHALS. Svein Jansen bor på Fauske og jobber i Saltdal. Nærmest daglig møter han situasjoner i Kvænflågtunnelen der vogntog må stoppe opp for å kunne møtes og slippe hverandre forbi. - Man burde først ha utvidet tunnelen, mener han.

- Molboaktig sikring av tunneler

Svein Jansen mener Vegvesenet skulle brukt penger på å utvide tunneler framfor å «sikre» de smalere.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: - Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg må stoppe opp, på grunn av vogntog som så vidt klarer å passere hverandre i Kvænflågtunnelen.

Det sier Svein Jansen, som er lærer ved Saltdal videregående, og som pendler daglig mellom Fauske og Rognan.

- Komplett galskap

Etter at Vegvesenet har brukt ett år og mange millioner på å oppgradere tunnelen sikkerhetsmessig, har pendleren følgende beskjed.

- Det er komplett galskap at det blir brukt så mye penger, tid og ressurser på å sikre en tunnel, uten å gjøre den viktigste jobben, altså å utvide tunnelen, mener han.

Blant de smaleste

Kvænflågtunnelen ble bygd i 1968 og er en av Norges smaleste tunneler langs E6, med en bredde mellom kantlinjene på 5,5 meter. Noe som betyr at hvert kjørefelt er på 2,75 meter.

- Når bredden på et vogntog er mellom 2,50 og 2,60 meter bred, betyr det at det ikke er mye å gå på når to skal møtes, sier Jansen, som mener man burde utvidet tunnelen med minst en meter på hver side.

Nedprioritert

Det Vegvesenet har gjort i tunnelen så langt, er blant annet å gjøre den sikrere i forhold til brann, uten å gjøre noe med bredden i den. Svein Jansen syns det er uforståelig, når flaskehalser langs E6 både lenger nord og lenger sør har høy prioritet.

- Så skal Kvænflågtunnelen stå der som et monument på tåpelighet. Jeg begriper ikke hvordan man kan gjøre noe sånt. Det er skikkelig molboaktig, uttaler han.

Skummel opplevelse

Ifølge Jansen er det ikke alltid bare bare å være personbilsjåfør heller i Kvænflågtunnelen.

- Å møte en trailer i denne tunnelen kan være en creepy opplevelse for en sjåfør i en personbil. De kommer dundrende ofte uten å slakke ned farten, sier Jansen.

Han legger til at norske, erfarne sjåfører gjerne legger seg lenger ut mot fjellveggen, etter det han har opplevd.

Frykter forverring

Erik Jensen, som er daglig leder hos transportfirmaet Øyvind Jensen, frykter forholdene i Kvænflågtunnelen etter sikring.

- Jeg er redd Kvænflågtunnelen blir en skikkelig farlig plass å kjøre. Vi kommer med biler som er 2,60 brede og 4,10 meter høye, og jeg er redd det blir enda verre etter at de har sikret den, sier han.

Kritiserer pengebruk

Jensen mener det er feil at Vegvesenet skal bruke et stort antall millioner på tunnelen uten å gjøre den bredere.

- Og så er ikke tunnelen blitt trafikksikret i det hele tatt, men tvert imot blitt smalere. De har brukt så mye penger på dette, og så har det ikke blitt noe bedre. Tvert imot.

Powered by Labrador CMS