OPPGITT. Jon-Arne Nymo synes det er skuffende at kommunen ikke vil være med på spleise vedlikehold av deres egne veier. Foto: Anita Sjåvik
OPPGITT. Jon-Arne Nymo synes det er skuffende at kommunen ikke vil være med på spleise vedlikehold av deres egne veier.

INDRE SALTEN RUNDT:

Må vedlikeholde veien på egen hånd

Hytteeiere og veiforeningen ved Håla i Valnesfjord ønsker å samarbeide med kommunen for å vedlikehold av en vei. Det viser seg å være vanskelig.

Publisert Sist oppdatert

VALNESFJORD: Jon-Arne Nymo er leder for Håla veiforening i Valnesfjord. Han er en av 12 hytteeiere som har hytte der, rett ved en av innfallsporten til Sjunkhatten
nasjonalpark.

I over 15 år har han og de andre hytteeierne betalt fra egen lomme for å vedlikeholde deler av veien dit, selv om det er en kommunal vei til et mye brukt friluftsområde.


Håla har mye å by på

Langt oppe i Valnesfjord ligger Håla, her er det 12 hytteeiere som i hovedsak er etterkommere etter den opprinnelige bosetningen.

FOR ALLE. Noen av turstiene er tilrettelagt for de med vansker for framkommelighet. Foto: Anita Sjåvik
FOR ALLE. Noen av turstiene er tilrettelagt for de med vansker for framkommelighet.

Ifølge Nymo er dette et område med rik kulturhistorie og som har mye å tilby for turgåere. Plassen er også en av innfallsportene til Sjunkhatten Nasjonalpark.

- Det er en fin plass for turgåere, speidere og andre lag. Tidligere i uken var Bodø Turistforening innom på tur til Vakkertoppen, en av Fauske kommunes tidligere Ti på toppturmål, forteller Nymo.

Han synes det er rart at kommunen, som har brukt mye penger for å legge til rette for at plassen skal kunne ta imot turgåere og turister, nå bevisst nedprioriterer området.

Nasjonalparken

Sjunkhatten Nasjonalpark ble etablert i 2010, med blant annet Håla som en av flere innfallsporter til Nasjonalparken. Nasjonalparken har fått benevnelsen «Barnas
Nasjonalpark».

I Håla ble det tilrettelagt med snuplass for buss, parkering for biler, informasjonsskilt, rasteplass og universell utforming av sti ned til vann. I årene etter etableringen har det vært økende trafikk inn til Håla, sier Nymo. Spesielt siste året etter etableringen av avgiftsparkering i Fridalen. Dette belaster veien enda mer enn tidligere.

RASTEPLASS. Området i Håla egner seg godt for turgåere. Foto: Foto: Anita Sjåvik
RASTEPLASS. Området i Håla egner seg godt for turgåere.

Fauske kommune er representert i nasjonalparkstyret ved ordfører. Nordland Nasjonalparkstyre vedtok i 2020 en ny besøksstrategi for Sjunkhatten. Om Håla skriver de «Fra Bringslimark kan man kjøre inn til Håla, hvor det er etablert en innfallsport i dag. Fra denne innfallsporten kan man gå i alle himmelretninger etter eget ferdighetsnivå og ønske. Går man vestkommer man opp i fjellene, og man ser at disse turene blir mer og mer populære, særlig vinterstid. Vakkertoppen, som ligger idette området, ble valgt som en av Fauskes ti-på-topp-turer noe som genererte mye trafikk».

Nedprioritert

Selv om denne strategien henviser Håla som startpunkt til Nasjonalparken jfr. sone2-innfallsport i Fylkesdelplanen, skal slike startpunkter fortsatt ha parkering, benker, informasjonsskilt og avfallshåndtering.

Nymo mener det er uforståelig at kommunen legger opp til at området skal brukes mer, samtidig som tilgangen til området blir nedprioritert.

Nedprioriteringen stemmer lite med Fauske kommunes nylig vedtatte kommuneplanens sam-
funnsdel med arealplan for 2022-2034, vedtatt i mars i år. Innspillene fra folkehelse, politiske partier og øvrige aktører tilsier mer bruk av naturen i stedet for nedstegnging. Fauske kommune presenterer i sine planer at de skal være fremoverlent og maner til samarbeid for å finne gode løsninger. Ifølge Nymo er dette vanskelig opp mot kommunen.

- Vi har siden 2005, med unntak av noen år da nasjonalparken ble etablert, betalt for brøyting, duk og grus på denne kommunale veien. Den aktuelle veien er nesten tre kilometer lang og starter ved Dambrua.

SNUPLASS. Her har kommunen lagt opp til snuplass for buss og bil.
SNUPLASS. Her har kommunen lagt opp til snuplass for buss og bil.

- Tidligere i denne perioden har kommunen bidratt lite for at området skal være allment tilgjengelig, sier Nymo.


Veiforeningen

Veiforeningen har de siste årene vedlikeholdt veien med brøyting på vinteren og grusing på sommeren. Dette med bidrag fra hytteeierne, men ikke minst de besøkende som vippser til veiforeningen etter besøkene.

Dette er kjærkomne bidrag, som bidrar til muligheten for å innkjøp av grus til den kommunale veien. Veiforeningen ordner veien på dugnad.

- Vi har prøvd å få kommunen til å bidra med ett eller to gruslass i året, så skal veiforeningen gjøre jobben, men det er nei, forteller Nymo.

- Etter vår forståelse vil ikke kommunen at Håla skal være allment tilgjengelig lenger, sier Nymo.

Kommunal vei

Siden det er en kommunal vei, vil vedlikeholdsavtaler være kommunens ansvar. De har derfor i de siste brøyteanbudene hatt Hålaveien som opsjon. Denne opsjonsprisen har veiforeningen betalt fullt ut til kommunen. I år var det nytt anbud, og opsjonsprisen er nå 125.000 i året for vintervedlikehold. Det er en dobling i forhold til tidligere år. Selv nå, etter de nye vedtatte planene, ønsker ikke kommunen dialog på hvordan området fortsatt kan være allment tilgjengelig, i følge Nymo.

VELKOMMEN. Veiforeningen i Håla ønsker de som bruker veien velkommen, men tar gjerne i mot støtte. Foto: Anita Sjåvik
VELKOMMEN. Veiforeningen i Håla ønsker de som bruker veien velkommen, men tar gjerne i mot støtte.

- Vi har i veiforeningen prøvd flere innspill på hvordan vi kan få
til et spleiselag fremover, men kommunen sier veiforeningen må ta hele belastningen, sier Nymo

- Det kan ikke veiforeningen gjøre i år. Veien kommer derfor til å være vinterstengt denne sesongen. For de som besøker oss på vinteren, vet at dette mest sannsynlig
vil medføre at veien ikke blir åpen før juni/juli til neste år, forteller Nymo.

Veiforeningen har fått lov av kommunen til begrenset kjøring en måneds tid i vårløsningen, noe som har begrenset slitasjen på veien. Ved tilsvarende begrensning på fremkommeligheten er det sensommer før veien er kjørbar for turgåere. Er det slik kommunen ønsker det skal være fremover, spør Nymo.

- Vi i veiforeningen er fortsatt interessert i en åpen dialog med kommunen med ønske om å finne en løsning sammen, sier Nymo.

Saltenposten har prøvd å komme i kontakten med kommunen angående saken, men har så langt ikke lykkes. Denne saken blir fulgt opp, slik at kommunen kan komme med tilsvar.

Powered by Labrador CMS