Leder:
Må skoge mer langs veiene
Om man bruker penger på å ta ned skog langs hovedveiene, kan man få en nærmest "ny" vei for langt mindre utgifter.
For de som ferdes langs riksvei 80 mellom Fauske og Bodø, er det som om deler av veien har blitt som ny i løpet av sommeren. Det er nemlig gjort et tiltak på strekningen som sjelden godt illustrerer et problem som bokstavelig talt gror over langs våre veier i Indre Salten.
Det er nemlig hugget ned og ryddet masse skog langs veien, og ikke bare noen meter som tradisjonelt utgjør kantslåtten som gjøres hver sommer.
For de som kom kjørende veien etter, er det som om det allerede er laget en ny del av RV 80. At forskjellen mellom skog og ikke skog er så stor, hadde knapt noen kunnet tro på.
Det er bokstavelig talt som om noen har fjernet en mange kilometer lang tunnel på strekningen. Veien som i mange år har vært trang og uoversiktlig, kjennes plutselig minst én meter bredere ut.
Det sier litt når absolutt ingenting er gjort med verken asfalt eller veiskulder.
Når man ser på hvor mye det har så si for den opplevde trafikksikkerheten, er det selvsagt at dette må prioriteres langt sterkere av veimyndighetene. Som svært mye annet som vokser, er dette et problem som har kommet litt etter hvert, og man legger ikke merke til hvor ille det er blitt, før det faktisk er blitt fjernet.
Vi gjør veldig mye ut av at de norske veiene har mye å gå på når det kommer til trafikksikkerhet, men å kutte ned skogen som bokstavelig talt sperrer for sikten, er nesten aldri nevnt.
At dette kommer med en økonomisk kostnad er ingen tvil om, men det er også kostnader forbundet med ulykker. Å fjerne skog er uansett veldig mye billigere enn å bygge ny vei.
Begynnelsen er god, nå er det bare å fortsette.