PÅ TUNET. Været var på publikum sin side under utstilllingsåpningen på Storjord i helga. Foto: Adde Zetterquist kunstgalleri
PÅ TUNET. Været var på publikum sin side under utstilllingsåpningen på Storjord i helga.

- Like viktig å være her som i New York

Britta Marakatt-Labba stiller ut kunsten sin i hele verden. For henne er Storjord like viktig som en hvilken som helst storby.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Kunstneren Britta Marakatt-Labba formidler samisk historie med nål og tråd. I helga åpnet hun gjesteutstilling på Adde Zetterquist kunstgalleri. Mellom 60 og 70 kom for å få med seg åpningen og konserten med Georg Buljo.

Til stede var også Kristoffer Dolmen, direktør for Samisk senter for samtidskunst. Han innledet og åpnet utstillingen, som blant annet viser det 24 meter lange kunstverket "Historia".

Godt besøkt

Britta Marakatt Labba har hele sitt liv arbeidet med tekstil i fortellende broderier hvor hun gjengir samers liv og hverdagslige, samt viktige hendelser, mytologi og politiske refleksjoner. Klimaendringer, flytting av Kiruna by, gruvedrift og vindmøller er viktige temaer som påvirker mange.

Intendant ved Adde Zetterquist-galleriet Eva Gun Jensen er fornøyd med helgas besøk.

- Det ble veldig bra, med mye folk, sier Jensen, som er stolt over å kunne vise en av Sápmis mest internasjonalt kjente kunstnere i Adde Zetterquist kunstgalleri.

"Embrotherment"

Hun skryter også av Georg Buljo med band, som lagde en konsert bygget rundt joiken «Embrothered». Dette er en lek med de engelske ordene for brorskap og broderi, og den ble komponert til ut fra historien til Britta Marakatt-Labbas 24 meter lange broderi.

- Det var sterkt, sier Jensen.

GJENSKAPTE HISTORIEN. Artisten Georg Buljo gjenskapte kunstner Britta sin 'Historia' med musikken sin. Foto: Adde Zetterquist
GJENSKAPTE HISTORIEN. Artisten Georg Buljo gjenskapte kunstner Britta sin "Historia" med musikken sin.

Hun forteller at kunsteren selv og også publikum ble berørte av konserten som var en kommentar til utstillingen.

Tegnet med kull

Kunstneren fortalte om barndommen sin i lavvo som ble flyttet rundt, og med tradisjonell reindrift - og hvordan det hadde seg at hun begynte å brodere. Det startet med at hun hentet kull fra ildstedet og tegnet på kartong eller hvite flater hun fant.

Hun forteller at hun alltid har tenkt i bilder og fortelinger, som hun har hatt behov for å formidle. Hun ville utdanne seg, først ble det folkehøyskole, hvor hun hadde en bra lærer som sa at hun skulle fortelle. Deretter ble det Kunsthøgskolen i Gøteborg. Her utforsket hun skulptur og maling.

Men det var først de siste ukene i studiene at hun skjønte hva hun skulle gjøre.

BARNDOM. Britta Marakatt Labba fortalte tilhørerne om sin barndom med tradisjonell samisk livsstil nært naturen, med lavvoen som hjem. Foto: Adde Zetterquist kunstgalleri
BARNDOM. Britta Marakatt Labba fortalte tilhørerne om sin barndom med tradisjonell samisk livsstil nært naturen, med lavvoen som hjem.

- Hun fikk noe tøy, og så sa det bare pang, da hun kom på at hun skulle brodere.

Økt oppmerksomhet

Gjennom kunsten har hun fortalt historier om samenes liv, deres tanker om livet, døden, hverdagen, sagn og ikke minst hvordan de har blitt undertrykt.

For tre år siden stilte hun ut i Tyskland, blant annet viste hun fram "Historia". Etter dette har det vært en økende internasjonal oppmerksomhet rundt kunstneren, og hun har blant annet stilt ut i Canada, USA, Asia og Sidney.

Anerkjent

Livet til Britta Marakatt-Labba har blitt mye forandret etter det.

- Men hun tenker at det er like vikig å være her på Storjord og stille ut, som i New York og andre storbyer, sier intendant Jensen.

FORNØYDE. Kristoffer Dolmen, direktør for Samisk senter for samtidskunst, intendant Eva Gun Jensen og kunstner Britta Marakatt Labba var alle fornøyde med helgas utstillingsåpning hvor nærmere 70 gjestet utstillingen. Foto: Adde Zetterquist-galleriet
FORNØYDE. Kristoffer Dolmen, direktør for Samisk senter for samtidskunst, intendant Eva Gun Jensen og kunstner Britta Marakatt Labba var alle fornøyde med helgas utstillingsåpning hvor nærmere 70 gjestet utstillingen.

- Hvordan har koronakrisen preget galleriet, er det mindre besøk?

- Det ble bedre enn vi trodde at det skulle bli. Det har vært flest nordmenn, og nå i august litt tyskere og italienere. Det har jo vært mindre enn vanlig, men bra likevel.

Gamle kjenninger

Per Adde og Katja Zetterquist hadde et sterkt ønske om å være tilstede på åpningen, men var forhindret av helsemessige årsaker.

Adde kjenner kunstneren Marakatt-Labba fra demonstrasjonen mot Alta-utbyggingen, en demonstrasjon som de begge deltok i. Som et ekstranummer serverte Buljo en joik til Per og en sang til Kajsa.

- Det var som om de to var tilstede her likevel, sier Eva Gun Jensen.

Powered by Labrador CMS