Foto: Lise Ailin Rosvoll Berntzen

Endelig ny E6 nordover

Lørdag kunne Saltenposten formidle den gledelige nyheten om at Statens vegvesen forbereder oppstart på byggingen av ny E6 nordover fra Fauske. Dette har vi ventet på så lenge, som det heter i en vise.

Publisert Sist oppdatert

Det er mange som gleder seg over en slik melding. Ikke minst gjelder det yrkessjåførene som har rett i at dagens E6 er under enhver kritikk. De kaller E6 en krøttersti, der farene lurer rundt hver en sving.

E6 gjennom Sørfold er for lengst gått ut å dato. Ikke minst gjelder det tunellene som er alt for lave og smale. Det hindrer spesielt tungtransporten ettersom trailerne knapt kan passere hverandre på de verste plassene.

Men også turisttrafikken hindres av veistandarden. Mange har fått seg en overraskelse på tur til Nordkapp, og noen av dem har skadet både kjøretøy, seg selv og passasjerer fordi de ikke har behersket veiforholdene.

Nå håper yrkessjåførene at den nye veien blir bygd etter standarden som brukes sørpå, og ikke etter nordnorsk standard, der man firer på kravene for å spare penger. En ny vei bør kunne brukes noen tiår før den går ut på dato.

Aller helst skulle vi ønsket oss at det ble bygd jernbane nordover parallelt med en ny vei. Det å forlenge Nordlandsbanen til Narvik og videre inn i Troms har lenge vært et ønske, og det å slå sammen disse to prosjektene ville vært som å slå to fluer i ett smekk.

Vi er sikker på at et felles prosjekt kunne vært lønnsomt, og blitt et betydelig løft for samferdsel i Nord-Norge. Norge bør ha råd til å investere oljepenger til å utvikle landsdelen, og sørge for at hele landet blir knyttet sammen med jernbane.

Det vil føre til mindre trailer-trafikk og bidra til en bedre miljøvennlig transport. Helst burde hele Nordnorge-banen elektrifiseres samtidig, selv om vi er klar over at det vil bety enda større investeringer.

Dessverre er vi usikker på om politikerne er klar til å satse på et så stort prosjekt. Visjonene er til stede, men motet svikter. I dag må vi trolig være fornøyd dersom E6 gjennom Sørfold blir forbedret.

Powered by Labrador CMS