SALTDAL: Hans
Andreassen (død 1986), skulle få spille en hovedrolle i denne dramatiske historien,
en hovedrolle sønnen Ove Andreassen må sies å ha den dag i dag.
Botn
Den største og mest beryktede
leiren i Saltdal lå i Botn ved Saltdalsfjorden, 2 km fra Rognan. Leiren lå
tilbaketrukket fra øvrig bebyggelse, men allikevel nært arbeidsstedet på Blodveien
og fjorden.
Rundt Botn er det høye fjell, områdene innenfor mot øst er
nakne øde høyfjellsstrekninger.
Før Blodveien ble bygget var den vesle bygda
veiløs. Krigsfangene hadde svært små dagsrasjoner, lange
arbeidsdager, dårlige klær for vinterbruk, primitive brakker, elendige sanitære forhold og ble
behandlet grusomt.
Botn-leiren ble først ledet av SS, og under deres
ledelse ble det også utført massehenrettelser.
Flukten
Historien
starter en dag i 1943, da 8 krigsfanger klarte å overmanne en tysk vakt, under
arbeidet på blodveien.
Annonse
Annonse
De slo
han ned og frarøvet han geværet og en del ammunisjon, før de la i vei på tur
mot Sverige og friheten.
Annonse
Etter
en stund ble de oppdaget av en tysk patrulje, og den ene av krigsfangene,
Stavra Veličkovič, klarte å holde tyskerne i sjakk med geværet, mens de 7 andre
kom seg unna.
Stavra
klarte å komme seg i skjul bak fossen i Storelva, i nærheten av Setså. Der
holdt han seg i skjul i flere dager og livnærte seg på engsyre.
Fossen i Storelva ved Setså hvor Stavra gjemte seg.Ove Andreassen
Hans
Andreassen var uvitende om hva som hadde skjedd, da han pakket niste og det
nødvendige i sekken, gjorde hest og vogn klar og dro til skogs for å drive
vedhogst.
Annonse
Da han
hadde holdt på en stund, dukket det plutselig opp en utmagret mann med gevær,
som utbrøt: «Kamerat».
Hans
skjønte ganske fort at dette måtte være en av fangene fra Botn leiren. Han
tilbød han nista han hadde med, og tilhold i en jordgamme han hadde bygd i
nærheten. Hans dro hjem igjen, men fortalte ingenting til familien.
Da han
ba kona om mer niste, spurte hun hvor han hadde gjort av maten han hadde fått
med seg.
«Den åt hesten opp», svarte han, uten nærmere forklaring.
Hans
måtte involvere flere etter hvert, og sammen fikk de organisert flukten videre,
slik at Stavra kom seg trygt over til Sverige.
Det er sønnen til Hans Andreassen som forteller historien du nå leser.
Ove Andreassen ombord i Saltværingen, som eies av Saltdal Kystlag.Jan Håkonsen
Ove
Andreassen (82) bærer preg av innlevelse og mange tanker når han forteller
denne historien, som han skulle bli en viktig del av.
- Det
var først etter krigen at pappa fortalte denne historien til oss, forteller
Ove
Vi ante ingenting om hva som hadde skjedd.
Ove
begynte tidlig å jobbe som miljøarbeider på Røvika Ungdomssenter, hvor han
jobbet frem til 1979.
Der fikk han tilbud om å ta utdanning som
barnevernspedagog mens han var i jobb, noe han mer enn gjerne gjorde.
Senere
fikk han jobb i sosialsektoren på Vensmoen, og var styrer på Ribo en periode.
De 10 siste årene som yrkesaktiv tilbrakte han i barnevernet i Ringsaker
Kommune.
I tillegg til dette, hadde Ove en militær karriere frem til han var 56
år. Han tok befalsskolen og ble vernepliktig som offiser i infanteriet, og
tjenestegjorde mange steder når han var innkalt, blant annet på Drevja.
Annonse
En
delegasjon fra Saltdal reiser til Jugoslavia
I 1972
reiste en stor delegasjon fra Norge til Jugoslavia, på et halvveis offisielt
besøk.
Om de ikke var bevæpnet i ordets rette forstand, så hadde de med seg det
geværet som spilte så stor rolle under flukten fra Blodveien som de 8
krigsfangene gjennomførte.
- Pappa
fikk geværet av Stavra, før flukten gikk videre til Sverige, forteller Ove
videre. Når han hørte om denne turen til Jugoslavia, ville han være med, og
forære geværet til de Jugoslaviske myndigheter.
Det var
en omfattende prosess for å få tillatelse til å ta med seg geværet, men det kom
frem og ble mottatt til stor begeistring. I dag er det en del av utstillingen i
Partisan Museet i Serbia.
- Det
var kanskje en tilfeldighet, fortsetter Ove, men under denne seansen møttes
pappa og Stavra igjen, etter alle disse årene.
Pappa fortalte at de kalte han
for «mannen med hesten.»
Året etter mottok Hans en høythengende utmerkelse av
den Jugoslaviske stat for sin innsats.
Hans Andreassen og Dragoljub Veličkovič under overrekkelsen av kunstverket til Saltdal Kommune.Utlånt av Ove Andreassen
Med
kunst og kunstner i en Volvo Amazon
Året
etter den omtalte turen til Jugoslavia, ble Saltdal Kommune kontaktet av sønn
til Stavra, Dragoljub Veličkovič.
Han studerte da ved Kunstakademiet i
Stockholm, og hadde fått i oppdrag om å lage et kunstverk som gave fra
Jugoslavia til Saltdal Kommune. Han fortalte at han gjerne ville overlevere det
personlig, men var en fattig student.
- Det
ble da bestemt at han skulle få hjelp til å reise med kunstverket med toget til
Narvik, over Ofotbanen, kommer det ivrig fra Ove. Jeg ble spurt om jeg kunne
kjøre til Narvik for å hente kunstner og kunstverk, og det måtte jeg jo bare
gjøre, siden jeg var eier av en Volvo Amazon. Jeg ante ikke at kunstverket var
så stort, men vi fikk stablet det inn, og kjørte med delvis åpen bagasjeluke hele
veien tilbake.
Kunstverket
ble overlevert på en høytidelig seanse, med daværende ordfører Hilmar Hansen og
flere fra administrasjonen til stede.
Her har VevAlPlast og flere hentet kunstverket som ble funnet utendørs bak Blodveismuseet.Ulf Bakke
På godt og vondt
Gaven
fra den Jugoslaviske stat, sto i mange år utstilt på Saltdal Rådhus, før den
ble flyttet til inngangspartiet til Biblioteket.
Blodveismuseet ble etablert i
1995, og har 30 års jubileum til neste år. Mange fant det naturlig at
kunstverket ble flyttet dit, noe som ble gjort.
Men i 2020, fant leder i
historielaget i Saltdal, Ulf Bakke, kunstverket liggende i gressbakken bak
Blodveismuseet.
Han fikk med seg flere, blant annet personell fra VevAlPlast på
Rognan, som fikk det transport dit. Der ble det gjort et ærlig forsøk på å
rengjøre det, og lagre det inntil videre.
- Vi
må bare finne en løsning på hvordan og hvor vi skal ta vare på dette for
fremtiden, forteller Morten Ludvigsen, avdelings direktør for oppvekst og
kultur i Saltdal. Vi håper å finne en ordning i samarbeid med Nordlandsmuseet,
siden vi synes det har en naturlig tilhørighet til Blodveismuseet.
Ove Andreassen sammen med kunstverket slik det fremstår i dag utenfor VevAlPlast.Jan Håkonsen
- Med respekt
Det er
Nordlandsmuseet som har ansvaret for drift og vedlikehold av Blodveismuseet,
som befinner seg på Saltdal Bygdetun. Tove Mette Mæland er avdelingsleder for
område midt, som omfatter Bygdetunet og Blodveismuseet på Rognan.
- Vi
må jo behandle kunstverket med respekt, uttaler Tove Mette Mæland, men det er
stort og Saltdal Kommune ønsket ikke å ha det der det var lokalisert, før det
ble flyttet til Blodveismuseet. Vi har ikke kommet i mål ennå, men jobber med
planer for en permanent plassering, og håper å få det til før minnemarkeringa
til neste år, avslutter hun.
Ronald
N. Rusaanes, konservator ved Saltdal Bygdetun, legger til at de må gjøre en
vurdering av
hvilken stand kunstverket befinner seg i, og håper at de alle kommer frem til
en lykkelig løsning for fremtidig oppbevaring av kunstverket.
Ove reiste hjem
Etter 30
år i sivil og militær tjeneste kom Ove tilbake til Saltdal i 2013, og bosatte
seg der igjen.
Han forteller at han i et skrin etter sin tippoldefar, fant en seilings beskrivelse for Jekter, for området Bodø til Bergen. Men han avkrefter
at det var det som fikk en barnevernspedagog og offiser i infanteriet til å bli
fasinert av maritime aktiviteter, siden han i dag er leder av Kystlaget i
Saltdal.
- Nei,
forteller han med glimt i øyet. Da jeg kom til Saltdal etter så mange år, så
kjente jeg nesten ingen. Men en dag jeg gikk tur på brygga, så oppdaget jeg en
gjeng som klargjorde en skøyte og jeg kom i snakk med dem. De fortalte at de
skulle til Lofoten på VM i skreifiske, og da glapp det ut av meg om jeg kunne
få haike over Vestfjorden og til Henningsvær og ta Hurtigruta tilbake. Petter
Kristiansen, som var skipper, sa ja, og da var det gjort.
Har fremdeles kontakt
- Jeg er
veldig glad for at jeg kom hjem til Saltdal og stortrives på alle måter. Nå
håper jeg inderlig at kunstverket til Dragoljub Veličkovič også kommer dit det
hører hjemme, nemlig på Blodveismuseet.
- Jeg
har ennå kontakt med han, og han vil svært gjerne komme til Rognan neste år i
forbindelse med 30-års jubileet til Blodveismuseet. Det kommer til å bli vondt
for mange, om han får se kunstverket sitt slik et står i dag, avslutter Ove,
tydelig beveget av sine egne ord.