Synspunkt:

Jepp, jeg er han slemme i avisen

Om noe, er vi alt for lite kritiske til det som skjer i samfunnet.

Publisert Sist oppdatert

- Har dere virkelig ikke noe annet å skrive om?

- Hvordan tror dere det føles å henges ut på denne måten?

- Dette er kun interessant for redaksjonen i Saltenposten!

Så har det skjedd nok en gang. Vi har skrevet noe slemt om noen igjen. Denne gangen gikk det ut over en enhetsleder i kommunen, som har funnet sitt eget lille parkeringsparadis like ved arbeidsplassen. Et smutthull vi alle kunne utnyttet.

Men de fleste vet ikke at dette er lov. De forholder seg til kommunens vedtatte avgifts-
parkering i sentrum, som innbefatter det som kunne vært parkeringsplasser til hundrevis av folk som har sine jobber der.

I dag må man lengre ut av sentrum for å parkere gratis, og det er på alle måter interessant for de som betaler for tjenesten i Fauske at sentral kommuneledelse velger å ikke gjøre det.

Det hele hadde kanskje framstått som litt mindre komisk om ikke Fauske kommune selv hadde satt opp sperrebånd for å hindre parkering langs veggen på samfunnshuset, på en annen manns eiendom.

Men vi var slemme som skrev om dette. Ingen bryr seg, sies det. Det var ufint å ta dette opp. Jeg tillater meg å respektfullt være meget uenig i det. Hvis det var noen tvil om interessen for saken, så kan jeg alltids stille med tallmateriale som viser at det utsagnet ikke holder vann.

På samme måte var det mange delte meninger om journalistikken rundt konkursen i et av Fauskes største byggefirma, Varde Bygg. Det er selvsagt helt naturlig.

Det er en stor tragedie at en så stor aktør går over ende. Mange mister jobben, og det er store summer som går tapt når man må ta valget om å gå til skifteretten.

Problemet kommer når konsekvensene blir omtalt. Kommentarfeltet glødet over av at man våget å stille spørsmål til den ansvarlige part om det som hadde skjedd. Det er nesten som man ikke tror det man ser.
Hvis ikke daglig leder skal svare for det som har skjedd, hvem skal da?

Skal man ikke fortelle andre sider av saken, som fortvilte og forbannede ansatte som ikke hørte et ord om det som skjedde før det var en realitet, eller underleverandører som taper store millionbeløp?

Det er ingen som har problemer med å forstå at det er leit at konkurser skjer. Ei heller at man sikkert kunne gjort ting annerledes. Men det er ikke slik at én side har monopol på sannheten. Det er det faktisk min og alle de andre jeg jobber sammen med sin fordømte plikt å bringe videre.

Så hender det selvfølgelig at vi også bommer i våre vurderinger. Ingen er feilfrie, det gjelder både journalister, politikere og bedriftsledere. Jeg har absolutt ingen prestisje i det jeg jobber med, så lenge det er noe som er feil.

Gjør man noe galt, må man stå for det og be om unnskyldning. Men det gjelder ikke i noen av de eksemplene jeg har nevnt her.

Om det er ett eneste løfte jeg kan gi deg som leser, at det at jeg aldri skal slutte å stille spørsmål med det som skjer i våre fire dekningskommuner. Så skal jeg skrive når noe er bra, men enda viktigere, også skrive når noe ikke er det.

På vegne av de som faktisk betaler for at vi skal gjøre vår jobb, selv om folk sier vi er slemme.

Hvis absolutt alle liker det jeg skriver til enhver tid, er jeg ikke i nærheten av å gjøre jobben min.

Powered by Labrador CMS