SKULPTUR. kommunikasjons-ansvarlig i Iris Salten, Arnt E. Pedersen foran en av skulpturene som er laget av avfall. Foto: Iris Salten
SKULPTUR. kommunikasjons-ansvarlig i Iris Salten, Arnt E. Pedersen foran en av skulpturene som er laget av avfall.

Iris vant nasjonal pris

(SALTEN) Tolv dyreskulpturer laget av avfall er blitt lagt merke til.

Publisert Sist oppdatert

Under den digitale årskonferansen for avfallsbransjen ble Iris Salten tildelt kommunikasjonsprisen for prosjektet Trash Animals of Salten.

- Denne prisen henger veldig høyt i vår bransje og det er utrolig gøy når et prosjekt som har involvert alle våre miljøtorg og satt et tydelig preg i hele Salten står igjen som vinner, sier Arnt E. Pedersen som er kommunikasjons-ansvarlig i Iris Salten.

Kunst med miljøbudskap

Prosjektet som har vunnet er kunstprosjektet «Trash Animals of Salten». Det består av tolv dyreskulpturer laget av avfall som er plassert ut på de tolv miljøtorgene til Iris. For å få laget disse statuen innledet Iris Salten et samarbeid med UpNorth som engasjerte den portugisiske
gatekunsteren Bordalo II.

- Bordalo II ønsker å tale naturens sak når han lager sine skulpturer av avfall gjennom å vise kontrasten mellom det vi bør verne om og det vi velger å kaste. Det var en perfekt match og vi er veldig glade for at han takket ja til å gjøre denne installasjonen, sier Pedersen.

Vill idé

- Kunstprosjektet hadde en verdi som ble langt over vår forventning. Det startet med en litt vill idé og det endte med en kunstinstallasjon som vi kan være stolt av å stå bak. Når juryen i begrunnelsen framhever samarbeid, så er det nettopp dette prosjektet har handlet om. Hele organisasjonen i Iris har vært involvert og hele organisasjonen er i dag prisvinnere og fortjener en stor takk sammen med juryen, avslutter
Pedersen.

Juryens begrunnelse:

«Vinneren av årets kommunikasjonspris har med sin kreativitet i kommunikasjonen, hatt et tydelig budskap som treffer målgruppen godt. Gjennom samarbeid og et tydelig budskap - viser resultatene at de har nådd ut til veldig mange, og fått stor oppmerksomhet. De har tatt i bruk både tradisjonelle og nye, digitale kanaler for å nå bredt ut til sine målgrupper. Prosjektet viser at pisk, ikke gulrot, også er en fin ting for å få flere til å sortere mer og riktig. Vinnerens arbeid med å nå ut med et viktig budskap om avfallets verdi, og gi noe tilbake til innbyggerne for den innsatsen de gjør er til etterfølgelse. Vi gratulerer Iris Salten som vinner av årets kommunikasjonspris.»

Powered by Labrador CMS