«Dersom
folk i Nordlandene skulle klare seg uten båtene fra Saltdalen ville det se ille
ut for fiskeriene og trafikken til Bergen.»
Dette uttalte Eiler Hagerup
Rosenvinge (1742 – 1805), som på den tiden hadde sitt virke som sorenskriver i
Salten og som borgermester i Bergen.
I 1953 var
det registrert 22 båtbyggerier i Saltdal. Mange lå langt oppe i dalen, og var
tilleggsnæringer til gårdsbruk.
Annonse
Annonse
Båter som ble bygd oppe i bygda, ble
transportert ned Saltdalselva på våren. De største båtbyggeriene lå naturlig
nok nede på Rognan.
Annonse
Det var de mektige furuskogene i dalen som var grunnlaget
for denne næringen. Det var også en fullverdig båtbyggerlinje i Saltdal til
omkring år 2000.
Frem mot
årtusenskiftet gikk det dramatisk nedover med båtbyggeriene.
Dette rammet også båtbyggeriene
Olsen og Co og Hanssen og Co, som lå vegg i vegg på Rognan. De slo seg sammen
til Olsen og Hanssen båtbyggeri AS i 1983.
Annonse
Etter en restrukturering i 1993,
gjenoppstod virksomheten som Saltdalsverftet AS, som klarte å holde det gående
helt frem til 2003. De rakk imidlertid å bygge jekta Brødrene, som er en
nøyaktig kopi av den gamle jekta «Brødrene», som ble bygget i 1750, men sank
under en storm i 1940.
Den nye Brødrene ble sjøsatt i 1995, og er i dag et
viktig vitnesbyrd på kystkulturen i Norge, men også på den båtbyggerkompetansen
som var i Saltdal.
Det kan
hende at politiske beslutninger som berørte kystflåten, har hatt sitt å si for
utviklingen i båtbyggeriene i Saltdal i denne perioden. Det er verdt å merke
seg at i samme periode bestemte Nordland Fylke seg for å legge ned
båtbyggerlinja på Saltdal Videregående skole.
MK Blomøy er inne til vedlikehold. Blomøy er et kjent og kjært fartøy i Saltenregionen.Jan Håkonsen
Når
ildsjeler finnes, er det håp
Det så
lenge ut til at det nå var «kroken på døra» for den tradisjonsrike båtbygger
næringen i Saltdal.
Furua skulle bli skånet for saltvann i all fremtid, mens
kunnskapen om å forme den til flotte fartøy sakte ville forsvinne inn i
historiebøkene.
Men
heldigvis finnes det ildsjeler, som trosser politiske strømninger og
beslutninger.
Saltdal Kystlag hadde sitt tilholdssted i det som engang var
Olsen og Co båtbyggeri. Der ble det lagt ned et ukjent antall timer i perioden
2009 – 2014, for å bevare og vedlikeholde viktige deler av vår kystkultur.
Det
var kanskje drivkraften i dette miljøet som lokket en ung Dønna-væring fra sitt
arbeidssted hos Blokken Skipsverft AS på Sortland og ned til Rognan.
- Jeg
var jo kjent med miljøet i Saltdal og på Rognan, forteller Christer Valstad.
Jeg gikk på båtbyggerlinja på Rognan og var ferdig der i 1995. Vi var det siste
kullet som fikk gjøre våre båtprosjekter ferdig, før båtbyggerlinja dessverre
ble nedlagt.
Et
livsverk etableres
Christer forteller videre at oppdragene som kystlaget fikk, bare ble flere og flere i
denne perioden, og viste med all tydelighet at det var et økende behov i dette
markedet.
Annonse
Stadig flere av oppdragene var av mer næringskarakter enn rent
fartøyvern.
MK Faxen ble bygget så tidlig som 1916, og gjennomgår nå omfattende reparasjoner og vedlikehold.Jan Håkonsen
- Da
jeg fikk rede på at Saltdal Kommune ønsket å selge anlegget til
Saltdalsverftet, ble det til at jeg kjøpte det, og etablerte Saltdal Verft AS.
I dag er jeg ene eier, og syns det er greit, da jeg har tro på å ta små skritt
for å sikre langvarig aktivitet. Men jeg må innrømme at det var en møysommelig
prosess for å få avtalen med kommunen på plass.
Verkstedhallen
er fylt til randen, hvor det særlig er to prektige båter som ruver, selv om de delvis
er strippet helt ned til dekket.
MK Faxen ble bygget i 1916, og er en Skandfer
kutter, konstruert av Nils Skandfer i Mosjøen. Båten har en 50 hk Wickmann, en en-sylindret
to-takters semidiesel motor fra 1938, som kan vekke kystfolkets gamle minner
til live igjen.
Båten ble overtatt av
kystlaget i 1997, og gjennomgår nå et større vedlikeholdsprogram.
Rett ved
siden av ligger MK Blomøy, som ble bygd på Sund i Hemnes hos Møllevik og sønner
i 1953. Denne båten slapp så vidt unna kondemneringsordningen som ble innført i
2004, for å redusere kystfiskeflåten. Salten Veteranbåtlag klarte å få hånd om
den i 1991. Kondemnerings-ordningen ble avviklet i 2010. Blomøy ble vernet i
1993, og har en GM V8, motor på 320 hk.
- Det
er ikke mange båtbyggerier igjen langs kysten vår, men vi som er igjen
samarbeider godt, både når det gjelder oppdrag og kompetanse, forteller
Christer videre. Det gjør at vi kan holde en jevn og god aktivitet gjennom
hele året. Det er nok båter i oppdrettsnæringen som har overtatt mange av de
vedlikeholds og reparasjons oppdragene som kystflåten bidro med tidligere.
Et lite overblikk over området nedenfor Saltdal Verft AS. Havneområdet på Rognan fremstår nesten som det en gang var i båtbyggeridens velmaktsdager.Jan Håkonsen
Forutsetninger
for fremtiden
Tankene
vandrer nok tilbake til den tiden han tok sin utdannelse på båtbyggerlinja på
Rognan, når det blir snakk om kompetanse og tilgangen på arbeidskraft.
Christer blir litt tankefull når han fortsetter å fortelle om sitt livsverk.
- Jeg
har i dag fra 4 til 6 årsverk i aktivitet året rundt, men jeg må bare innrømme
at det ikke er lett å få tak i folk med lyst og anlegg for dette faget. Men jeg
går rundt med tanker om få til en ordning med lærlinger gjennom et
opplæringsprogram. Men jeg opplever at det offentlige kun ser på vår aktivitet
som «kystvern», og ikke reell næringsvirksomhet, kommer det bestemt fra
Christer.
Her er den gamle slipen på nedlagte Drageslipen AS, som Saltdal Verft AS ønsker en langsiktig leieavtale på, slik at de kan ruste den opp og ta den i bruk til sine oppdrag.Jan Håkonsen
På
nabotomta ligger anlegget til det som var den største aktøren innen båtbygging
på Rognan, Drageslipen AS. Mange kjenner kanskje til den prosessen som har
pågått rundt en del av bygningsmassen der, hvor «Slipen Scene» og
«Blåfrostfestivalen», har blitt kjente begrep i kulturlivet i store deler av
Norge. Nå er eierskapet til disse bygningene og omreguleringen av området til
kulturformål gjennomført. Men den eldste slipen er ennå intakt og ikke medtatt
i denne omreguleringen.
- Vi
er helt avhengig av tilgangen på denne slipen, men har helt siden 2015, kun
klart å få til leieavtale med kommunen på årsbasis, sier Christer og retter
ryggen og blir alvorlig. Når vi har verkstedhallen full som nå, så må vi si fra
oss alt av nye oppdrag, og sende de videre til våre samarbeidspartnere andre
steder i landet. Vi ønsker å gjøre helt nødvendige oppgraderinger av denne
slipen, men da er vi nødt til å ha en mer langsiktig leieavtale enn et år av
gangen, slår han fast med ettertrykk.
Saltdal
kommune kan fortelle at nå når avklaringen med lokaliteten til Blåfrosten er
kommet på plass, så ser de ingen grunn til ikke å inngå en langsiktig avtale
med Saltdal Verft. Kommunen har forståelse for at det har vært frustrerende å
vente så lenge på en avklaring, men at de ønsker å støtte opp om den maritime
aktiviteten til Saltdal Verft.
- Hvordan
ser du på utviklingen i årene fremover?
- Jeg
er overbevist om at vi kommer til å ha mer enn nok å gjøre de nærmeste 10 til 15
årene, sier Christian uten å vise tegn til usikkerhet. Når vi er ferdige med
vedlikeholdsoppdragene på Faxen og Blomøy, så rydder vi hallen for å gjøre
klart for et nybygg, det første på mange tiår. Men det kan jeg ikke være mer
konkret om i dag, avslutter han med et stort smil.
Oversikten over verkstedhallen hos Saltdal Verft AS, viser at det er trangt om plassen i disse dager.Jan Håkonsen