GOD SAK. Fredag stilte de ansatte i Saltenposten og Superb Design på jobb i fotballdrakter og ga penger til Barnekreftforeningen på #fotballtrøyefredag. Fra venstre Helge Simonsen, Erica Restoften, Monica Langnes, Espen Johansen, Markus Olsen, Kay Espen Pettersen, Heidi Sandvåg og Arild Jensen. Foto: Astri Jakobsen
GOD SAK. Fredag stilte de ansatte i Saltenposten og Superb Design på jobb i fotballdrakter og ga penger til Barnekreftforeningen på #fotballtrøyefredag. Fra venstre Helge Simonsen, Erica Restoften, Monica Langnes, Espen Johansen, Markus Olsen, Kay Espen Pettersen, Heidi Sandvåg og Arild Jensen.

Synspunkt:

I denne kampen er vi alle på samme lag

Det var en spesiell og viktig grunn til at så mange hadde på seg fotballdrakter på fredag.

Publisert Sist oppdatert

Torsdag kveld gikk jeg gjennom samlingen av fotballdrakter, som har vokst seg fin gjennom årene.

Fredag var det nemlig fotballtrøyefredag i Norge, og oppfordringen var å kle på seg en fotballdrakt og vippse 50 kroner (minst) til Barnekreftforeningen.

Her på huset er noen veldig fotballinteresserte, noen litt interessert og andre nokså lite interessert.

Dermed var det litt lånebehov draktmessig, så jeg fant fram et utvalg med god variasjon i både klubber og farger, slik at alle kunne være med på lagbildet vårt iført drakt.

Der er Manchester United godt representert, vi er i flertall på huset her, men også drakter fra Liverpool, Queens Park Rangers, Hertha Berlin, VfB Stuttgart, damelaget til Lyon og det tyske landslagets drakt fra VM 2014 pryder de fine folkene jeg er så heldig å få jobbe med.

Inne på huset var det pyntet (mange vil i alle fall kalle de det) med flere Uniteddrakter, en herlig IL Vinger-drakt fra perioden de hadde seniorlag i klubben i Saltdal, og en fra Tottenham.

I tillegg er det en Fauske/Sprint-drakt med på bildet, noe som passer veldig godt siden det på ryggen er logoer til både Saltenposten og Kreftforeningen der Sprint er ambassadører.

Fotballtrøyefredag blir heldigvis stadig større og flere og flere blir med.

Norges Fotballforbund, Elkjøp, Jysk, XXL, Lenovo, Superoffice, DnB og Komplett er blant samarbeidspartnerne i år, og sammen skal vi bidra til å forhåpentligvis knuse tallene fra i fjor da 19.000 personer sørget for 2,3 millioner kroner til den gode saken.

Kreft er den vanligste dødsårsaken for barn mellom ett og 14 år i Norge i dag.

Rundt 200 barn og unge mellom rammes hvert år av en kreftsykdom. Totaloverlevelsen av barnekreft er i Norge er cirka 85 prosent.

Barnekreftforeningens mål er at ingen barn skal dø av kreft, og pengene fra Fotballtrøyefredag går i hovedsak til livsviktig forskning.

Pengene går til å berge og til å forlenge liv.

Barn har så uendelig mye de skal oppleve, lære og utrette.

Noen av dem skal bli fotballspillere, andre skal gjøre det jeg gjør nå - skrive noen linjer om at noen ting er viktigere enn andre her i livet i håp om at enda fler ebidrar til en god sak.

Barnekreftforeningens mål er stort, men hvert eneste steg på veien mot mål og jo nærmere målet man kommer, jo bedre er det.

For noen er det helt avgjørende.

Selv om aksjonsdagen var i går, så kan du bidra til Barnekreftforeningen når du vil.

Vipps den 50-lappen på søndag når du er i SKS Arena og ser Fauske/Sprint - Sandnessjøen.

Vi i Saltenposten har sammen med Multiservice allerede betalt inngangen din på kampen så den ser du gratis.

Vipps den 50-lappen neste gang du ser Bodø/Glimt, enten du er på Aspmyra eller foran TV'en.

Er du overhodet ikke interessert i fotball?

Vipps likevel.

Uansett hvem du heier på på banen;

Vi er alle på samme lag i kampen mot barnekreft.

Powered by Labrador CMS