VOLDSOM ULYKKE. I samråd med de pårørende forteller politiet i Nordland at de to som omkom i ulykken var Stian Brandal og Tonje Olsen Jacobsen, bosatt i henholdsvis Saltdal og Fauske. Foto: Michael Ulriksen
VOLDSOM ULYKKE. I samråd med de pårørende forteller politiet i Nordland at de to som omkom i ulykken var Stian Brandal og Tonje Olsen Jacobsen, bosatt i henholdsvis Saltdal og Fauske.

Leder:

Hva er det som går galt?

Det har vært en ufattelig tragisk sommer så langt.

Publisert Sist oppdatert

En ufattelig tragisk sommer så langt

Nok en gang skjedde det som ikke skulle skje på veier i Indre Salten.

Men der man tidligere har vært raske for å skylde på veiene, hendte ulykken på Bleiknesmo i Saltdal i 90-sonen, på en vei som i utgangspunktet skal være mer enn god nok for slik fart.

Dessverre endte denne ulykken med et svært tragisk utfall, med to omkomne, og en hardt skadd person på sykehus. For de som sitter igjen er det et sjokk og et tap som aldri vil kunne bli gjort godt igjen.

Det har vært en svært nedslående sommer i trafikken så langt. Det er knapt en dag som går uten at det skjer et trafikkuhell i Indre Salten. Tar vi med hele Nord.Norge, er fasit flere hver eneste dag.

Med den trafikken som går på veiene våre, er det ikke til å unngå at det skjer noe. Men som det har vært til nå, før vi er halvveis i fellesferien, gir svært stor grunn til bekymring.

Når man ser bort fra faktorer som vei og tilstanden på de kjøretøyene som er i trafikken, så er det stort sett bare vi som sitter bak rattet som er i igjen som en faktor i det som skjer.

Uansett hva som har forårsaket de tragiske ulykkene som har vært til nå, er det ingen tvil om at det aller største potensialet for å unngå disse, er at sjåførene som ferdes på nordnorske sommerveier tenker en ekstra gang på å ta høyde for både køer og uerfarne sjåfører.

Når de som har jobben sin på veien forteller at det slett ikke er vinteren de frykter mest, men sommeren med biler og sjåfører som ikke har den erfaringen som skal til for å kjøre på den sikre siden.

Så hva er det som går galt? Det er først og fremst at man ikke tenker over å kjøre etterforholdene.

Powered by Labrador CMS