ARBEIDSFORHOLD. Yrkessjåfør Hans Petersen fra Saltdal (t.h.), her sammen med Jan Høiback fra Skien, sitter i ledelsen i dugnadsdrevne organisasjonen Truckers International Association. Hans Petersen påpeker at de har fått langt dårligere arbeidsforhold etter korona-krisen, samtidig som de gjør en viktig jobb med å opprettholde varetransporten. Foto: Tarjei Abelsen
ARBEIDSFORHOLD. Yrkessjåfør Hans Petersen fra Saltdal (t.h.), her sammen med Jan Høiback fra Skien, sitter i ledelsen i dugnadsdrevne organisasjonen Truckers International Association. Hans Petersen påpeker at de har fått langt dårligere arbeidsforhold etter korona-krisen, samtidig som de gjør en viktig jobb med å opprettholde varetransporten.

Holder hjulene i gang, til tross for elendige arbeidsforhold

(SALTEN) De sørger for at nødvendige varer kommer fram under korona-krisen, men møter stengte dører enten de skal spise, skal på toalett eller trenger en dusj.

Publisert Sist oppdatert

Hans Petersen fra Rognan er yrkessjåfør og styremedlem i Truckers International Association, forkortet til TIA Norge, som er landets største organisasjon for yrkessjåfører.

Arbeidsforhold

Han forteller at arbeidsdagen på landeveien er blitt tildels fæl i disse koronatider. Yrkessjåførene opplever at toaletter er stengt, og det samme er dusjer. Tilgangen på et ordentlig måltid mat er også begrenset.

- Mellom klokka 23 på kvelden og åtte om morgenen er det ingen plasser å få seg en matbit, eller gjort fornødne, vaske hendene og ta en dusj. Vi gjør den jobben som må gjøres uansett og står på 24 timer i døgnet for å frakte matvarer, medsiner, gods slik at infrastrukturen i samfunnet holdes i gang, sier Hans Petersen.

Smittefare

- Vi må "drite på draget" i ordets rette forstand, uten mulighet til å vaske hendene som er normal hygiene, sier Hans Petersen.

Han viser til at de kjører ferskvarer, samt kjøle- og frysevarer, og stiller spørsmål ved både hygiene og smittefare.

- Helidgvis har vi antibac, sier yrkessjåføren.

- Tilfeldigheter

Nå har Statens vegvesen begynt å åpne toaletter og dusjer igjen på døgnhvileplasser. Men noen hvileplasser har ikke dusjanlegg, som for eksempel på Innhavet. Hotellet er også stengt, slik at vi ikke kan dusje her, forteller Hans Petersen.

Han sier at det som er nødvendige tilbud for de som ferdes på veien, er overlatt til tilfeldigheter. Fylkeskommune og kommunale toaletter er stengt flere plasser.

- Fylkeskommunen har sagt de skal prøve å holde tilbudet oppe på fylkesveier, men mange kommunale anlegg er stengt.

- Saltdal kommune som har en av de fineste rasteplasser i Norge på Nerauran, holder stengt på vinteren for å spare penger, forteller Petersen.

- Bli i bilene

Han viser til at deres bransje er en kjervenvirksomhet i disse korona-tider. De blir oppfordret til å stå på, de får applaus, men imøtekommenheten er ikke den samme når det kommer til å bruke penger.

- Bensinstasjoner er stengt på kvelden og om natta, og det samme er hotell og restauranter. Vi kan få pølse med brød og hamburger, men norsk husmannskost som er sunn og god, er det dårlig med.

- Til og med kafeene på ferger er stengt, og vi blir bedt om å sitte i bilene.

Får støtte

Leder for YTF logistikk Jan Arne Laberget ha samme beskrivelse som Hans Petersen, og sier sjåførene er fortvilet.

- Det er i utgangspunktet alt for få døgnhvileplasser, toaletter og andre fasiliteter langs veiene for yrkessjåfører. I forbindelse med korona-situasjonen har det gått fra vondt til verre, uttaler Laberget.

Smittevern

Mange steder langs norske veger har toaletter blitt stengt, trolig av smittevernhensyn, i tillegg til at mange allerede var vinterstengt. I tillegg har mange spisesteder blitt stengt på grunn av smittevern-situasjonen, dermed er også disse fasilitetene stengt for sjåførene.

- I kombinasjon med lemping på kjøre- og hviletider, har dette ført til at svært mange sjåfører ikke får mulighet til å gå på toalettet. De steder der det er åpent er det større pågang og dermed ofte svært dårlig hygiene. Med tanke på smitte er det derfor viktig at renholdet trappes kraftig opp, poengterer Laberget.

Har krav på

Yrkestrafikkforbundet vil derfor be om at det settes i verk følgende tiltak:

Stengte toaletter langs norske veger åpnes. Rengjøring og vedlikehold av toaletter, døgnhvileplasser og andre steder der yrkessjåfører kan stoppe langs vegen, trappes kraftig opp.

- Vi må sørge for å ta vare på sjåførene nå i denne krevende tiden. De jobber utvidede vakter for å levere nødvendige varer til befolkningen. Da må de også ha krav på hygieniske og verdige forhold, avslutter Laberget.

Powered by Labrador CMS