FIKK SE. Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder i transportkomiteen og saksordfører for NTP, fikk se med egne øyne hvorfor det forventes at utbyggingen mellom Sørelva og Borkamo kommer i gang snart. Fra venstre: Ordfører i Saltdal, Runar Jensen, ordfører i Beiarn, Andre Kristoffersen, Sigbjørn Gjelsvik, stortingsrepresentant Siv Mosselth fra Saltdal, Monika Sande i Senterpartiet og kommunedirektør i Saltdal, Stein-Ole Rørvik. Foto: Helge Simonsen
FIKK SE. Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder i transportkomiteen og saksordfører for NTP, fikk se med egne øyne hvorfor det forventes at utbyggingen mellom Sørelva og Borkamo kommer i gang snart. Fra venstre: Ordfører i Saltdal, Runar Jensen, ordfører i Beiarn, Andre Kristoffersen, Sigbjørn Gjelsvik, stortingsrepresentant Siv Mosselth fra Saltdal, Monika Sande i Senterpartiet og kommunedirektør i Saltdal, Stein-Ole Rørvik.

Dro på befaring på E6:

- Har alle forutsetninger for å komme raskt i gang

Sigbjørn Gjelsvik (Sp), leder i transportkomiteen og saksordfører for NTP besøkte Saltdal og Beiarn.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Det var i mars at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård offentliggjorde at strekningen mellom Sørelva og Borkamo ble flyttet tilbake til Statens vegvesen i Nasjonal Transportplan (NTP).

Utbyggingen av veien ble i utgangspunktet overlatt til Nye Veier, men prosjektet stoppet opp der. Det er derfor knyttet store forhåpninger til at det nå skal skje noe raskere enn det er lagt opp til i nettopp NTP så langt.

Der er nemlig prosjektet lagt inn etter den første seksårsperioden til planen. Det vil si at det er andre veier som har havnet foran i køen.

- Realiteten er at det ikke har skjedd noe med Nye Veier sitt ansvar, og da er det mer fornuftig at vi har det under en enkelt driver som Statens vegvesen er. Så er jeg klar over at det er mange som skulle ønsket seg at det var huket av i første seksårsperiode, men det som vi også har sagt, er at vegvesenet skal ha prosjekter klare, slik at man kan starte dem opp raskt om det finnes muligheter til det, sier Gjelsvik til Saltenposten.

- Denne strekningen her er helt klart et slikt prosjekt, sier han videre.

Mye for pengene

Utbedringen av veien er beregnet til å koste 1,4 milliarder kroner, og det vil ta unna en av de verste flaskehalsene på E6 i Nordland.

- Det er kanskje lett å bli litt fartsblind i veiprosjekter, for 1,4 milliarder kroner er nå engang et stort beløp, men på samme tid binder det ikke opp store ressurser i Statens vegvesen over tid. Så det er ikke bestemt at det vil ta så mange år å komme i gang her, det er det ikke, sier han videre.

Med egne øyne

Som leder av transportkomiteen på Stortinget har Glesvik tilbrakt svært mange reisedøgn på veien for å se på hvordan tilstanden er landet rundt. Han er klar på at det er en stor verdi i å komme seg ut og se det med egne øyne.

- Det er klart at det gir et helt annet inntrykk her langs veien enn det ville gjort på kontoret i Oslo. Bare det å se på hvordan det er tilrettelagt med massene fra Kjernfjell-tunnelen gir det veldig godt bilde på hvordan det er mulig å få dette prosjektet i gang raskt, slår Gjelsvik fast.

Powered by Labrador CMS