ARBEIDSTOG. Sporombyggingstoget skal i aksjon flere steder på banen de kommende årene. Foto: Stein-Hugo Steffensen, Bane NOR
ARBEIDSTOG. Sporombyggingstoget skal i aksjon flere steder på banen de kommende årene.

Halvannen milliard til Nordlandsbanen

- Med disse beløpene til investeringer og vedlikehold øker vi kapasiteten på Nordlandsbanen og gjør den mer funksjonell og robust, sier områdedirektør Thor Brækkan i Bane NOR Område Nord.

Publisert Sist oppdatert

- Vi legger vesentlig bedre til rette for mer gods på bane, noe som godt reflekter Bane NORs og samfunnets satsningsområder, sier Thor Brækkan og viser til rekordhøye 1,54 milliarder kroner til Nordlandsbanen i perioden 2020 til 2022.

Lengre og oftere

I en pressemelding fra Bane NOR går det fram at Nordlandsbanen er først ute av banene i Norge med ERTMS (standardisert system for signalisering og trafikkstyring på jernbaner i Europa). Dette vil koste 450 millioner kroner. Den totale summen er cirka 690 millioner kroner fordelt på forberedende arbeider, tele og signal.

Samtidig med utbygging av ERTMS gjør de også nødvendige sporforlengelser i Bodø, Dunderland og Mo i Rana for cirka 177 millioner. Utbyggingen av ERTMS gjør også at de nå kan få tatt i bruk det lange kryssingssporet på Røkland. I Fauske er de i gang med utvidelse av godsterminalen for 150 millioner, og her vil det også bli lengre kryssingsspor.

- Dette gjør at vi får langt flere lange kryssingsspor fra Mo i Rana til Bodø, noe som er særdeles viktig for både dagens og fremtidig godstransport på Nordlandsbanen. Vi kan kjøre lengre tog hyppigere, sier Brækkan, vel vitende om at CargoNet allerede har økt med ett godstog i døgnet.

Mer robust

Utbygging av lange kryssingsspor og innføring av ERTMS er også viktig for persontrafikken. For denne trafikken har de i tillegg også egne tiltak med ny hovedplattform i Bodø og forlengelse av mellomplattformen i Fauske.

Det skal også gjøres fornyelser og investeringer som vil gjøre Nordlandsbanen mer robust mot ras og flom. Sporombyggingstoget skal i aksjon flere steder på banen de kommende årene. Svillebyttet her kommer på 255 millioner kroner. Og endelig vil siste etappe i bygging av viltgjerder i Saltdal fullføres til en kostnad på 20 millioner kroner. Summen for viltgjerdene er 35 millioner i denne tre årsperioden.

- Vi er inne i en veldig spennende og viktig treårsperiode for jernbanen i landsdelen. Jeg gleder meg til resultatet – og at vi da kan presentere en enda mer moderne og framtidsrettet bane. Spesielt med tanke på godstrafikken og de store fordelene dette gir samfunnet i både bærekraft og miljøgevinst, kommenterer Thor Brækkan i pressemeldingen.

Powered by Labrador CMS