PÅ TOPP. Fylkesrådet vil prioritere E6 mellom Fauske og Bognes høyt oppe på Nasjonal transportplan. Her er Kobbskaret tunnel i Sørfold. Foto: Eva S. Winther
PÅ TOPP. Fylkesrådet vil prioritere E6 mellom Fauske og Bognes høyt oppe på Nasjonal transportplan. Her er Kobbskaret tunnel i Sørfold.

Fylkesrådet prioriterer E6 mellom Fauske og Bognes i NTP

Fylkesrådet i Nordland vil ha E6 mellom Fauske og Bognes øverst i Nasjonal transportplan. - En svært utsatt strekning. Dette er viktig for næringstransport, men ikke minst i et trafikksikkerhetsperspektiv, sier fylkesråd Bent-Joacim Bentzen.

Publisert Sist oppdatert

SALTEN: Under kategorien for store nasjonale vegprosjekter, som er prosjekter over en halv milliard, er det stor enighet om at E6 mellom Fauske og Bognes må prioriteres øverst i kommende Nasjonal transportplan (NTP).

Alternative løsninger

Fylkesråd for transport og infrastruktur Bent-Joacim Bentzen (Sp) sier i en pressemelding at strekningen på E6 mellom Fauske og Bognes står i fare for å bli redusert til en oppgradering med minimumsløsninger.

- Nye veier - som er statens vegselskap - har gjort en mulighetsstudie for å se på alternative løsninger for delstrekningen. De ønsker å redusere prosjektet til 3,2 milliarder kroner, mens Statens Vegvesen har beregnet kostnadene for en skikkelig oppgradering til 9,3 milliarder kroner. Jeg mener at det eneste alternativet er en helhetlig utbedring som inkluderer spesielt Sørfold-tunellene og Ulvsvågskaret, argumenterer Bentzen.

Viktig åre

Han mener det også er viktig å vektlegge den trafikkøkningen man forventer på denne viktige transportåren, også på næringstrafikk.

- Dette er hovedfartsåren mellom nord og sør i Norge. Antallet trafikkulykker og stengninger på strekningen er ikke akseptabelt slik vi ser det, og man kan stille seg spørsmålet om en tilsvarende situasjon ville blitt akseptert på Østlandet, sier Bentzen i pressemeldingen.

NTP for framtiden

Nordland fylkeskommunes innspill til NTP dekker en rekke ulike områder, alt fra rassikringsprosjekter og fiskerihavner, til lufthavner og jernbane.

- Våre innspill er viktige, fordi vi setter en regionalpolitisk argumentasjon på vegne av nordlendingen på hvordan vi ønsker å prioritere. Det er folk og næringsliv i Nordland som kjenner hvor skoen trykker. Jeg regner med det blir debatter i fylkestinget, det skulle bare mangle. Men vi må sammen løfte fram behovene i Nordland når nasjonale myndigheter skal gjøre prioriteringene for de neste 12 årene, avslutter fylkesråd Bent-Joacim Bentzen.

E6 og RV80

På andreplass på prioriteringslista, har de E6 mellom Sørelva og Borkamo i Saltdal, en strekning med lav veistandard.

Veien mellom Fauske og Bodø med blant annet E6 utenom Fauske sentrum er prioritert som nummer fem.

Powered by Labrador CMS