LINJELEKKER. Det er ingen tvil om at det nye 'hoggtann'-inspirerte designspråket som Peugeot har innført på sine nyeste modeller er både tøft og oppsiktsvekkende. Men 508-modellen har mye å by på under skallet også. Foto: Helge Simonsen
LINJELEKKER. Det er ingen tvil om at det nye "hoggtann"-inspirerte designspråket som Peugeot har innført på sine nyeste modeller er både tøft og oppsiktsvekkende. Men 508-modellen har mye å by på under skallet også.

Bil og motor:

Fiffig fin franskmann

Endelig fant Peugeot egenarten igjen. Dette kommer til å bli en populær bil i Norge.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN. Men det er kanskje ikke testutgaven som kommer til å selge mest. Til det er vi nordmenn alt for glade i stasjonsvogna.

Men heldigvis, den er faktisk minst like pen å se på som kupévarianten vi fikk kjøre.

Fransk temperament

Den nye modellen er noe helt annet enn den bilen som den skal erstatte. Man hører aldri om at en etterfølgende modell skal bli mindre og trangere, men det er akkurat det som har skjedd.

Den forrige 508 var en langt mer traust familiebil, mens dette er noe som prioriterer stil og kjøreglede langt mer enn man gjorde før.

Den nye Peugeot 508 er lav, og har en taklinje som er sånn cirka 100 ganger mer sporty enn før. De sinte hoggtannlysene foran, og lekre baklysoppsettet, sier at her er det en bil for de som gjerne vil se bra ut mens de kjører.

Undertegnede er en stor kar, men det gikk helt greit å komme seg inn og ut av førersetet. Det er litt trangere for hodet bak, men det er nesten så jeg vil si at utseendet mer enn gjør opp for det.

Trygg

Man har forskjellige kjøremoduser i forhold til motor og hjuloppheng, men det er ikke noe du merker en stor forskjell på langs veien.

Det er forutsigbare kjøreegenskaper, og bilen sitter godt på veien, tross et kaldt oktobervær. Det er tydelig at ingen skal bli skremt her, når det slipper så er det med den tradisjonelle understyringen som alle familiebiler har,

Bra med motor

Testbilen har en 1,6-liters bensinturbo på 180 hestekrefter, og det er mer enn nok. Sammen med en god automatkasse går det unna både opp og ned i fart, og det er krefter nok til å ha det gøy langs norske veier.

Mye utstyr

Testbilen koster i overkant av 500.000 kroner, men er fullastet av utstyr til den prisen. Her er det alt fra varmesøkende nattkamera, til parkeringsassistent og adaptiv cruisekontroll som også har filholder.

Men den bilen som alle venter på, er hybridutgaven av 508. Den vil ha langt mer krefter og en enda lavere pris enn de utgavene som er kommet så langt.

Men at dette er en bil som kommer til å selge godt i Norge, det er helt sikkert.

Powered by Labrador CMS