Debatt
Fauske MDG - Hvem er vi?
Det er mange måter å spare penger og miljøet på, skriver MDG-politikeren.
Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdning. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til Saltenposten til epost redaksjonen@saltenposten.no
Vi har lest, vi har hørt, vi har observert, og vi ønsker å skrive litt om vår politikk. Hvorfor trenger vi en tydelig grønn stemme i Fauske-politikken? La oss fokusere på hva vi står for, og ikke minst, hva vi kan bety for en kommune som sliter økonomisk.
Fauske MDG står for en kommune som viser solidaritet, og som er fremtidsrettet, bærekraftig, bra for naturen, og bra for de som ikke har en stemme - som dyr, barn, demente, mennesker med nedsatt funksjonsevne og andre sårbare grupper.
I dag sliter mange i Norge med dårlig økonomi. Rentene øker, matprisene stiger, og drivstoffprisene, ja vi vet, de er hinsides. For klima og natur kan det være en bra ting, men ikke på sikt! Det er usosialt, vi heier ikke på resultatene så langt, og vet at miljøhensyn havner langt bak i køen for folk som ikke har råd til mat. Derfor mener vi at vi får mer ut av å øke velferden, mens vi samtidig reduserer klimagassutslippene.
Fra politiske motstandere kan en få høre at MDG vil øke drivstoffavgiftene, gjøre det vanskeligere å komme seg til butikken, fjerne kjøtt fra hyllene, og øke renter på boliger som nesten ikke finnes i en trivelig prisklasse. Det er feil. Vi i Fauske MDG bryr oss om folk, har en solidaritetsgaranti, og vil gi mest til de som har minst. I Fauske er vi mange som ikke kommer oss noe sted uten bil, og mange av oss er glad i kjøtt, jeg også! Vi kan derimot finne løsninger som er bra for både klima, naturen og lommeboka! Vi i Fauske MDG satser på å bruke midlene på en måte som løfter dem som har minst, og hvor vi oppnår flere fordeler.
Det er mange måter å spare penger og miljøet på. Ved å vedlikeholde kommunale bygninger istedenfor å la dem råtne bort kan vi slå flere fluer i en smekk ved å spare enorme summer, store klimagassutslipp og betydelige mengder med rivingsavfall. Vi kan støtte lag og foreninger mer, og etablere flere møteplasser og lekeplasser som gjør at vi skaper sosialt samvær, glede og trivsel i kommunen, med store helsegevinster som resultat. Hvor mange lekeplasser er faktisk bygd etter at de er blitt vedtatt av kommunen gjennom reguleringsplanene for boligområder? Nesten ingen. Sammenlign det med parkeringsplasser!
På transportsiden kan vi skape smartere løsninger som gjør at vi snur fokuset mot folk, og ikke kun biler, i sentrumsområder, både i Valnesfjord, Sulitjelma og Fauske. Vi er ikke interessert i å skape arbeidsplasser og øke befolkningstallet gjennom å bygge ned alt av natur og friluftslivsområder, vi ønsker å skape trivsel for folk som allerede bor og jobber her. En trivelig kommune å bo og leve i, gjør at man har lyst til å bli, og gjør sannsynligvis at vi får flere til å flytte hit.
Ikke alle vil eller kan kjøre bil. Vi ønsker å tilrettelegge for de som sliter både fysisk og økonomisk til å bl.a. kunne vurdere sykkel eller elbil. Mange av våre innbyggere har ikke førerkort av fysiske eller økonomiske grunner, eller de ønsker å bruke penger på andre ting enn bilservice, dekkskifte, forsikring og avgifter. For å ikke snakke gevinstene for folkehelse og trafikksikkerhet det kan gi å bruke mer penger på trygge veier med gang/sykkelveier og trygge sentrums- og boligområder med mindre trafikk!
Vi kan gjøre mye uten å måtte gi opp alt vi er vant til. Men det krever en innsats. Akkurat som det krever en innsats å få økonomien i kommunen på føttene igjen. For å gjenbruke et utsagn andre har brukt før: Vi var ikke med på festen, men vi rydder gjerne opp etterpå. Økonomien er dessverre noe som krever mange år med opprydding. Ingen grunn til å forespeile innbyggere noe annet, selv om vi liker å tro at det er det politikere gjør. Ekstraordinære inntekter bør gå til å redusere gjeld, som får oss raskere ut av ROBEK.
Vi har ikke svar på alt, men lover å ta avgjørelser som er bærekraftige, både for mennesker, klimaet og naturen. Vi vil stille spørsmål, lytte til fagfolk og snakke med folk på gata før vi tar stilling. På den måten vil vi ta ansvar for alle, for alltid.