ULYKKE. Lørdag 25. mai var det en kollisjon på E6 ved Mørsvikbotn camping. Flere har ytret ønske om nedsatt fartsgrense på stedet, men slik blir det ikke. Foto: Daniel Kristoffersen Hansen
ULYKKE. Lørdag 25. mai var det en kollisjon på E6 ved Mørsvikbotn camping. Flere har ytret ønske om nedsatt fartsgrense på stedet, men slik blir det ikke.

Får samme svar som for fem år siden: - Fartsgrensa består

Fartsgrensa på E6 ved Mørsvikbotn camping vil fortsatt være 80 kilometer i timen.

Publisert Sist oppdatert

SØRFOLD: Etter kollisjonen mellom en bil og en motorsykkel i Mørsvikbotn 25. mai, tok Siv-Tone Jensen ved Mørsvikbotn camping til orde for at fartsgrensa på stedet burde settes ned fra 80 til 60 kilometer i timen.

Ingen nye momenter

Saltenposten har brakt innspillet videre til senioringeniør i Statens Vegvesen, Jan Oddgeir Handeland. Han kan ikke gi noe annet svar enn det Mørsvikbotn grendelag fikk da de tok opp saken i 2019.

- Jeg skjønner hvorfor de mener at fartsgrensa bør settes ned, men jeg har ikke noe annet svar å gi enn det som ble gitt til grendelaget. Vi kan ikke se at det er noen nye momenter som har kommet inn, sier han.

Fikk nei

Da grendelaget fikk svar på sin henvendelse, fikk de beskjed om at på grunn av lav trafikkmengde, få boliger langs vei og få virksomheter anså de ikke at strekningen faller inn under kriteriene for 60 kilometer i timen.

Fartsgrense utenfor tettbygd strøk er vanligvis 80. På strekninger utenfor tettbygd strøk er det fastsatt i retningslinjene at det kan fattes vedtak om særskilt fartsgrense på 60 kilometer i timen, der det er mange avkjørsler, mye aktivitet langs veien, og randbebyggelse - altså boliger nær vei.

Ikke nok

For å vurdere om fartsgrensa bør settes ned til 60, bruker Statens vegvesen et beregningsark som supplement. De viktigste momentene de vurderer er fysisk tilrettelegging for gående og syklende, tetthet av kryss og avkjørsler, samt tilbud og virksomhet langs vei.

På den aktuelle strekningen har de registrert fire avkjørsler, derav to til boliger og to til fritidsboliger/hytter/naust. Det er i tillegg et veikryss og busstopp på strekningen.

- Butikken og campingplassen er også med i beregningen da den vil generere ekstra trafikk, spesielt i sommermåneden, står det i brevet.

De mener at dette til sammen ikke er nok til at farta bør settes ned.

- Det kan være mange avkjørsler på et sted, men hvis det er til fritidsboliger så er det mindre trafikk av og på veien enn om noen bor der fast, forklarer Handeland.

Myke trafikanter

- Har dere verktøy for å følge med på trafikkmengden i området?

- Ja, vi har trafikkdata, og jeg regner med at trafikkmengden har økt de siste årene, mest på sommeren. De fleste ulykkene skjer gjerne i turistsesongen, sier Handeland.

Det at det er gang- og sykkelvei på stedet, er med på å gjøre at det er mindre grunn til å sette ned fartsgrensa.

- Man holder de myke trafikantene adskilt fra bilveien.

- Pass på

Til syvende og sist er det den menneskelige faktoren det står og faller på.

- Man ser seg til begge sider før man kjører ut på E6, men så kan det hende man burde sett etter en ekstra gang fordi noen er kommet nærmere enn man trodde, sier Jan Oddgeir Handeland.

For de som skal svinge av E6, kan motlys føre til at man ikke ser bilen som kommer imot. Man bør også gi tydelig tegn til de som kjører bak en om at man skal sakke farten og svinge av.

- Det er jo et samspill, og det handler om oppmerksomhet. I tillegg må man holde fartsgrensa, avslutter han.

Powered by Labrador CMS