E6 nordover er langt fra som dette oppi Saltdal. Alle yrkessjåfører som legger turen nordover, oppdager at veiene her er langt dårligere enn det de er vant til. Foto: Robert Jentoft Foto: Robert Jentoft
E6 nordover er langt fra som dette oppi Saltdal. Alle yrkessjåfører som legger turen nordover, oppdager at veiene her er langt dårligere enn det de er vant til.

Leder:

Får ikke veier som fortjent

Yrkessjåfør Jan Høiback fra Stokke i Vestfold har kjørt strekningen fra Skien til Kirkenes i sommer for å få bedre kjennskap til veistandarden.

Som ventet er konklusjonen hans nedslående.

Høiback leder en interesse-organisasjon for yrkessjåfører som er opptatt av sikkerhet både for sine egne medlemmer og andre som ferdes på veien. Etter kjøreturen har han ei lang ønskeliste med små og store forbedringer.

Alle yrkessjåfører som legger turen nordover, oppdager at veiene her er langt dårligere enn det de er vant til. De er smalere, tunnelene er trangere og underlaget dårligere. Høiback
karakteriserer noen strekninger som dårlig
asfalterte traktorveier.

At de ansvarlige myndighetene bruker mer penger på veier der det bor flere velgere, er heller ingen overraskende konklusjon. E6 gjennom Sørfold er et godt eksempel på en strekning som lider under det.
Nord for Fauske foregår det meste av varetransporten med vogntog. Her er ikke jernbanen et alternativ, slik den ellers i landet.

Det har de færreste politikerne på Stortinget tatt innover seg. De burde tatt seg en kjøretur nordover, de og.

Truckers International Association (TIA) som Høiback er leder for, er ikke bare opptatt av bedre veier. De ønsker seg også høyere krav til kjøretøyene sine. Blant annet vil de ha bedre mønsterdybde på vinterdekk.

De ønsker seg flere og bedre hvileplasser, som gjør at de enklere kan overholde reglene for kjøre- og hviletid. De ønsker også at politiet skaffer seg mer kunnskap om store kjøretøy, for å gjøre en bedre jobb.

Vi har sans for forslaget om å samle ressursene som følger opp det som skjer langs veiene.
I dag er det delt mellom politi og vegvesen. En samordning kan gi en mer slagkraftig enhet.
Besøket til Jan Høiback i Fauske resulterer forhåpentligvis i en håndfast forbedring. Det er at døgnhvileplassen på Fauske får en rampe for å fjerne snø fra taket på vogntog.

De av oss som har møtt et vogntog på tur ut av Fauske med snø og is på taket, som plutselig løsner og kommer fykende, vet hvilken ekkel
opplevelse det er.

Powered by Labrador CMS