SPENNENDE JOBB. Det skal løftes på plass over 500 tonn med betongelementer på plass i byggingen av den nye kulverten under jernbanen i Saksenvik. Jack Andreassen i Villy Høgås AS (t.v.) som står for kranene, og Jim Øyen i Ospas AS, som er entreprenør på anlegget, ser fram til å få¨prosjektet fullført. Foto: Helge Simonsen
SPENNENDE JOBB. Det skal løftes på plass over 500 tonn med betongelementer på plass i byggingen av den nye kulverten under jernbanen i Saksenvik. Jack Andreassen i Villy Høgås AS (t.v.) som står for kranene, og Jim Øyen i Ospas AS, som er entreprenør på anlegget, ser fram til å få¨prosjektet fullført.

Bygger ny kulvert i Saksenvik:

- Etter 51 timer kommer toget, da må jobben være gjort

Forberedelsene må være de rette når det skal bygges en ny jernbaneundergang i Saksenvik på litt over to døgn.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: De to store mobilkranene fra firmaet Villy Høgås AS fra Mo i Rana ruver høyt over E6 forbi Saksenvik. Med stødige grep løftes de ferdiglagde betongelementene som skal utgjøre den ny kulverten på plass.

- Nå handler det om å forberede så godt som mulig, slik at vi er klare til lørdags morgen den 20. juni. Da har vi til mandag klokka ti med å ha alt på plass, og skinnegangen klar, sier Jim Øyen i entreprenøren Ospas AS.

Bedre tilgang

Prosjektet er unikt nok i utgangspunktet, det er et privat initiativ fra gårdbruker Terje Jensen i Saksenvik som er bakgrunnen for byggingen av den nye kulverten.

Den gamle er nemlig for trang til både melkebil og tømmerlass. Men det skal det bli gjort noe med nå.

Å bygge en ny kulvert er et millionprosjekt, som det er innvilget en del støtte til.

- Vi har fått en del fra Saltdal kommune, og man får tilbake momsen på et slikt prosjekt. Totalt kommer det på rundt ni millioner kroner, forteller Jensen til Saltenposten.

OVER 200 TONN. Det er nå to mobilkraner på jobb i Saksenvik, begge med en løftekapasitet på godt over 200 tonn hver. Foto: Helge Simonsen
OVER 200 TONN. Det er nå to mobilkraner på jobb i Saksenvik, begge med en løftekapasitet på godt over 200 tonn hver.

Fra Bergen

Denne uka kom det et lasteskip til Rognan med ferdige kulvertelementer fra Bergen. De er nå kommet på plass like ved stedet jobben skal gjøres.

- Det er et svært puslespill med biter på opp til 25 tonn. Totalt sett har vi nok løftet over 500 tonn på plass her nå, sier Jack Andreassen i Villy Høgås AS.

NY KULVERT. De som er redde for at den gamle og fine kulverten under jernbanen skal bli ødelagt, trenger ikke frykte for det. Den nye skal bygges noen meter lengre nord, i området bak personbilen. Foto: Helge Simonsen
NY KULVERT. De som er redde for at den gamle og fine kulverten under jernbanen skal bli ødelagt, trenger ikke frykte for det. Den nye skal bygges noen meter lengre nord, i området bak personbilen.

Startskuddet

Det er altså lørdag morgen den 20. juni at arbeidene drar i gang. Da er det planlagt vedlikehold langs hele Nordlandsbanen, og det blir stengt fra til mandags morgen.

På den tiden må det graves ut til en ny kulvert, den nye må på plass, drenering legges, og skinnegang være klar til at det første toget skal passere i titiden mandag morgen.

- Vi kommer nok med 16 mann, fem gravemaskiner, to hjullastere og en dumper. Det er ikke rom for å bomme på tiden, så det skal jobbes døgnet rundt til det er ferdig.

SVÆRE ELEMENTER. Kulverten består av ferdig støpte elementer som kom til Rognan fra Bergen med båt. Om et par ukers tid skal de være på plass under jernbanen i Saksenvik. Foto: Helge Simonsen
SVÆRE ELEMENTER. Kulverten består av ferdig støpte elementer som kom til Rognan fra Bergen med båt. Om et par ukers tid skal de være på plass under jernbanen i Saksenvik.

Ekstra gøy

Det er ingen tvil om at det ligger mye prestisje i å få denne jobben gjort. For det er ingen vei utenom at skinnegangen må være klar når toget skal komme.

- Det er bare ekstra gøy det, vi liker jobber som dette. Ekstra press på motiverer bare mer, så vi gleder oss til å komme i gang, sier Jim Øyen.

PRESISJON. Jack Andreassen har full kontroll bak spakene i den store mobilkranen som er en av flere som er i sving i forbindele med byggingen i Saksenvik. Foto: Helge Simonsen
PRESISJON. Jack Andreassen har full kontroll bak spakene i den store mobilkranen som er en av flere som er i sving i forbindele med byggingen i Saksenvik.
Powered by Labrador CMS