TRENING. Motocross er tungt, så Tore Grøtte fikk seg en real treningsøkt i Dråvika.
TRENING. Motocross er tungt, så Tore Grøtte fikk seg en real treningsøkt i Dråvika.

Synspunkt:

- Et svært modig forslag

Det var neppe mange som hadde sett for seg at det skulle komme et forslag om å stenge rasteplassen på Nerauran for å lage motorsportsanlegg der i stedet.

Publisert Sist oppdatert

Berg følger i hvert fall opp sine løfter

Da budsjettforslaget til posisjonen i Saltdal ble lagt fram, var det mange av de forventede grep og kuttforslag som var lagt inn. Men det forslaget som kanskje gjorde at flest satte kaffen i halsen, var Rune Bergs idé om å ta kommunens område ved Nerauran i bruk som et motorsportsanlegg.

For å si det sånn, det ville vært kontroversielt om dette var et lite brukt skogsområde i utkanten av kommunen.

Det er lite som skaper så steile fronter som akkurat motorisert idrettsutøvelse. Enten så elsker man det, ellers er det selve definisjonen av djevelskap.

Da er det desto mer imponerende at ordføreren ikke bare vil ønske et slikt anlegg velkommen, men også å ofre det som mange saltdalinger med rette er stolt av, nemlig rasteplassen på Nerauran.

Den har blitt karakterisert som ett av de beste stedene å stoppe langs hele E6. En rasteplass med god plass til biler, og med alle fasiliteter fra toaletter til lekestativer og muligheter for å tenne bål på plass.

Det sier seg selv at et sånt tilbud er noe som vil være etterspurt av mange. Men i sommertrafikken i år, viste det seg to ting. Det ene er at anlegget har blitt gammelt og trenger en seriøs oppgradering. Det er ikke på noen måte gratis, og må hentes fra kommunale budsjetter.

Det andre var det faktum at plassen raskt fylles opp med flere titalls bobiler. Det er ikke noe som gagner en eneste bedrift i det lokale næringslivet. Det er noe som Berg sier han har sett seg lei på.

Så forslaget er ganske enkelt. La kommunen kvitte seg med et problem, som vil koste flere millioner kroner å ruste opp og oppgradere, og heller la motorinteresserte få overta og lage et anlegg som kan romme alle de som ikke driver med langrenn og fotball.

For litt over et år siden skrev Saltenposten om den ulovlige kjøringen med motocross-sykler på Bane NORs område sør for Hepro og Vev-al-plast. Det hadde skjedd flere ulykker der, en av de så alvorlig at en ungdom brakk foten på flere steder.

Kommunen dro på befaring sammen med politiet, og stengte det på dagen. Det var helt rett avgjørelse, for motorsport som denne i helt frie former kan være potensielt dødelig. Da må det organiseres på en annen måte.

Ordfører Rune Berg sa allerede dagen etter dette at han ville gjøre det han kunne for å sikre utøverne av sporten et annet sted å være, hvor man kunne kjøre i lovlige former. Berg skal ha mye skryt for å ikke slippe tak i denne tanken, for det er lett å glemme noen "tullinger i kjøredress" når tiden går.

Og de som liker motorsport og motocross særlig, skal være glad for at de har en alliert i ordføreren. For det er enormt mange fordeler med å lære seg å kjøre på grensa i trygge omgivelser. Da gjør man det ikke på veien.

Det er en helt vesentlig og viktig del av en slik etablering, det handler ikke om å fostre opp gale gutter og jenter som bare har stram wire hele tiden. Det handler om å lære seg hvordan ting fungerer på grensen, og hvordan man reagerer når den overskrides,

Jeg skal ikke si at jeg har fasit i denne saken, men jo mer jeg tenker på det, jo mer fornuftig virker det. Men jeg skjønner alle de som er redde for både støy og trafikk i tide og utide.

Det finnes mange argumenter for alle sider av saken, men det å vedlikeholde en parkeringsplass for at den skal sørge for at alle tilreisende stopper og hviler ut utenfor Rognan sentrum, det høres dummere ut enn å slippe kreative mennesker med stor glede for motorsport løs i grusen.

Hva det blir til gjenstår å se, men forslaget er i det minste av det svært modig av ordføreren.

Powered by Labrador CMS