MARKANT. Det er ikke noe å si på designspråket til MG4, selv om de som har et forhold til bilmerkets fortid kanskje setter kaffen i halsen. Men dette er uten tvil en av de bilene som har fått mange fans, særlig blant de yngre kjøperne. Foto: Helge Simonsen
MARKANT. Det er ikke noe å si på designspråket til MG4, selv om de som har et forhold til bilmerkets fortid kanskje setter kaffen i halsen. Men dette er uten tvil en av de bilene som har fått mange fans, særlig blant de yngre kjøperne.

Bil og motor:

Er mye bil for pengene

Nye MG4 har virkelig potensial for å finne mange norske eiere.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: MG4 markerer en signifikant forbedring blant kinesisk-produserte elbiler som har tatt Norge med storm de siste årene. Med en startpris på 266.000 kroner tilbyr den bemerkelsesverdig verdi for pengene, spesielt i en kategori med intense konkurrenter som Volksvwagen ID.3 og Volvo EX30.

Design og komfort

MG4 tilbyr et friskt pust i design med sitt distinkte og moderne utseende, selv om meningene om designet varierer. Innvendig presenteres den som minimalistisk og funksjonelt, men noen kan finne den litt for enkel. Kjørekomforten er generelt god med solid fjæringskomfort og bra plass i baksetet.

Det er obligatorisk utstyr som ladeplade til mobilen på plass, og skjermer som tar litt tilvenning å få inn i fingrene, men det gjelder så godt som alle bilder i dag.

MYE SOM SKJER. Når man ser på hekken på MG4 er det gjerne noe man digger eller synes er litt i overkant. Men nøytral, det er den ikke. Foto: Helge Simonsen
MYE SOM SKJER. Når man ser på hekken på MG4 er det gjerne noe man digger eller synes er litt i overkant. Men nøytral, det er den ikke.

Sitter godt på veien

Bilen skinner når det gjelder kjøreegenskaper, takket være sin nyutviklede plattform som gir god balanse og bakhjulsdrift. Det føles nesten som bilen selv vil komme seg raskeste vei gjennom svingen, og det er noe man setter pris på.

Testbilen har 204 hestekrefter, og er den minste motoren man kan få i MG4. Men det er mer enn nok for de aller fleste, for som alle andre elbiler er kraften der umiddelbart, og slutter ikke å dra før du har passert førerkortgrensa og vel så det.

MYE INFO. Interiøret i MG4 er helt ok, men man merker at det er litt hardere plast enn hos de dyrere konkurrentene. Men til denne prisen er det absolutt innenfor det forventede. Foto: Helge Simonsen
MYE INFO. Interiøret i MG4 er helt ok, men man merker at det er litt hardere plast enn hos de dyrere konkurrentene. Men til denne prisen er det absolutt innenfor det forventede.

Litt optimistisk

Med en oppgitt rekkevidde på 435 kilometer under ideelle forhold, ligger MG4 veldig godt an på papiret. Vi fikk ikke testet forbruk godt nok, men tidligere tester er stort sett enige om at tallet er lit optimistisk, særlig om vinteren.

Der nevnes det også at klimaanlegget jobber ekstra hardt om vinteren, noe som er uheldig når du skal spare på strømmen.

Utstyr

Utstyrsnivået er høyt, med funksjoner som elektrisk justerbart førersete, trådløs mobillading og varmepumpe.

Bagasjekapasiteten og oppbevaringsmulighetene i kupéen er tilstrekkelige, men bilen mangler noen av fleksibilitetsfunksjonene som kunne ha gjort den mer familievennlig, som gjennomlastingsluke eller et justerbart baksete.

Lang garanti

MG4 tilbyr attraktive garantibetingelser og serviceavtaler, selv om det har vært enkelte bekymringer rundt generell kvalitet på MGs modeller. Men med sju års garanti, skal det meste være ivaretatt sett opp mot et trygt bilhold.

En slik garantiordning viser også at produsenten har tillit til eget produkt, noe som er helt avgjørende for mange.

MG4 fremstår som et lovende alternativ i elbilmarkedet med sin sjarm og gunstige prising. Selv om den har sine svakheter, gir dens solide grunnleggende egenskaper og forbedringer sammenlignet med tidligere modeller grunn til optimisme. For de som vurderer en rimelig og morsom elbil, kan MG4 være et attraktivt valg i et marked som bare blir mer konkurransepreget for hver dag som går.

Powered by Labrador CMS