- MÅ KOMME PÅ BANEN. - Elektrifiseringen av samfunnet er som en tsunami. Den kan ikke stanses og tidsvinduet er nå, før Fauske får ut fingeren og får en ladepark på Fauskemyrene, sier Johan Furebotten i sitt innspill om superladere i Rognan sentrum.
Helge Simonsen
- Dette er en unik mulighet for Rognan
Johan Furebotten er bensinbil-entusiasten som også har lært seg å elske elbilen. Nå har han et innspill på hvordan Rognan kan tjene på å se inn i framtida.
SALTDAL: I et innlegg på Facebook-gruppa Saltdal før og nå kommer Furebotten med et innspill i elbildebatten som han mener at hjembygda Rognan burde kunne utnytte seg av.
- Jeg har faktisk lenge vært ekstremt anti-elbil. Jeg har hatt mange bensinbiler litt ut over en helt vanlig interesse, og det har irritert meg lenge at elbil-fordelene har truffet så skjevt som de har. Det er umulig å skjære alle over én kam når det kommer til fritak for avgifter, etter min mening. Det er galskap at store luksusbiler skal ha de samme fritakene som familiebilene som liksom skal ta over veiene framover, sier Furebotten.
- Men jeg ser også at dette er veien framover, og jeg mener det er et veldig stort potensial i å være i forkant av utviklingen som uten tvil er rett rundt hjørnet.
En lademessig ørken
Sør i landet er det, etter hvert som langt over 60 prosent av bilene som er solgt går på strøm, blitt et godt utbygget nettverk av lynladere. For det er nettopp det som er poenget, ladere som kan fylle opp bilene til 80 prosent i løpet av en halvtimes tid.
- Det finnes vanlige ladere i nord også, men ellers er det en lademessig ørken. Det finnes selvsagt en og annen lynladestasjon, men det er langt ifra nok. Tesla har sitt nettverk, men det kan ikke andre merker utnytte. Så potensialet er enormt. Elbiltrafikken kommer til å øke voldsomt i årene som kommer, og Rognan ligger veldig godt plassert for å utnytte det, sier Furebotten.
Et naturlig stopp
Det finner per i dag noen få ladepunkter i Rognan sentrum, men det er mulighet for flere. Johan Furebotten mener det å investere i lynladere kan få en oppblomstring for et sentrum som tidligere hadde stor gjennomgangstrafikk.
- Etter at E6 ble lagt utenfor sentrum, så har selvsagt trafikken og antall besøkende også gått ned. Men som man ser andre steder, så vil det å etablere et ladested i sentrum være med på å gjøre noe med det. Da kan man få mange flere til å komme innom, og det er også en god strategisk plassering i forhold til andre lynladere langs E6.
Legger igjen penger
Furebotten har fått lang erfaring med å bruke elbilen det siste året, og har vært på bilferie til Hordaland, og også pendlet mellom hjemmet i Bodø og jobb i Trondheim.
- Det man ser er at når man får den gode infrastrukturen rundt et ladested, så benytter folk seg av det. Det kan ta rundt en halv time å lade opp tilstrekkelig på en lynlader, og da tar men seg gjerne en matbit eller benytter andre fasiliteter, forteller han.
- Det er noe som jeg er helt sikker på at Rognan vil kunne bli et helt perfekt sted for. Om man etablerer et slikt punkt i sentrum, så vil det være et stort fortrinn for lokalsamfunnet i årene som kommer, det er jeg helt overbevist om, sier han.
- Jeg er Rognan-patriot så det holder, og jeg heier på alt som skjer i Saltdal. Her tror jeg man har en unik mulighet til å komme andre i forkjøpet, sier Furebotten.
- Et veldig godt forslag
Ordfører Rune Berg har fått med seg innlegget, og han mener at innspillet til Johan Furebotten er veldig godt.
- Det er ingen tvil om at han har et godt poeng og en god idé i dette forslaget. Det å få flere besøkende til Saltdal er en høy prioritet for oss, og det er noe vi jobber for. Så det er ingen tvil om at dette er noe jeg kommer til å ta videre for å finne ut av om det er mulig å få det til, sier Berg.
Kostbart
Det er i hovedsak to utfordringer med etablering av slike ladestasjoner. Det ene er tilgang på strøm, og det andre er kostnadene. Det er ofte snakk om millionbeløp per lader, og det sier seg selv at det krever en investering av de som skal stå bak.
- Det er dette vi er nødt til å finne ut av, rett og slett om det er mulig. Det er snakk om relativt store strømmengder, og det må være tilgjengelig og dimensjonert deretter. Men som sagt, det er noe vi må legge fokus på nå, så får vi som om det er mulig. Ideen er veldig god, sier Berg.