Klarer du å legge fra deg mobilen? Hvis ikke, kan du ikke forvente at barna gjør det heller. Foto: Lise Åserud / NTB
Klarer du å legge fra deg mobilen? Hvis ikke, kan du ikke forvente at barna gjør det heller.

Synspunkt

Er du et godt eksempel?

Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør! - Eller?

Publisert Sist oppdatert

Vi er rollemodeller, om vi vil eller ikke

"Rydd opp etter deg". "Legg nå fra deg mobilen". "Sett på plass skoene dine".

Vi forventer at ungene våre skal gjøre som vi sier, men hvordan kan vi forvente det hvis vi ikke går foran med et godt eksempel?

Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør, kan det nesten virke som vi mener noen ganger.

Hvis vi i stedet prøver å gjøre det samme selv, for eksempel å la godteriet vente til lørdag, så er det nok lettere for de håpefulle å gjøre som vi sier.

Vi er rollemodeller, om vi vil eller ikke. Kommer det noe bannskap når du plages med noe, så kan du banne på at de små ørene får det med seg og tar det fram ved en passende (eller upassende?) anledning.

Hvis vi baksnakker slik at ungene hører det, da lærer de at det er greit å baksnakke. Snakker vi negativt om for eksempel skolen og lærerne, så kan ungene fort kopiere den holdningen.

Det gir dem neppe noe mer lyst til å gå på skolen.

I stedet for å prate skit, burde vi gå foran med et godt eksempel og heller framsnakke skolen. Ha en positiv holdning, til og med om vi egentlig ikke har det.

Kanskje har man selv hatt et anstrengt forhold til skoleverket. Så ikke la det smitte over på neste generasjon da!

Prøv heller å oppmuntre og se det positive. Framhev det elevene mestrer og det de synes er gøy.

Kan man gjøre noe som er med på å skape økt trivsel på skolen, så kan det skape en positiv trend og øke læringen. Du jobber neppe mer effektivt om du mistrives i arbeidsmiljøet ditt.

Jeg mener at foreldrene bør vise interesse for det som skjer på skolen og det ungene driver med. Det er ikke skolens ansvar alene å motivere elevene.

Noen elever kvier seg dessverre så mye for å gå på skolen at de ikke klarer å dra dit i det hele tatt.

I Saltdal har de en eller flere ansatte som jobber med oppfølging av elever som trenger litt ekstra oppbacking, både på ungdomsskolen og videregående.

Noen trenger hjelp til å komme seg gjennom skoledagen, andre til i det hele tatt å stå opp og dra til skolen.

Oppfølgingstjenesten på Saltdal videregående har et godt rykte. De er selvsagt bare én av mange videregående skoler som har miljøtjeneste eller liknende.

At Saltdal kommune har droppet en lærerstilling til fordel for en såkalt tiltakskoordinator er modig, men jeg tror det er et regnestykke som vil gå i pluss.

Her synes jeg de går foran med et godt eksempel.

En slik stilling kan sikkert virke både forebyggende og "reparerende", men aller helst burde man prøve å forebygge slik at det ikke går så langt at noen for eksempel blir skolevegrere.

I fare for å skrive meg helt ut på viddene, skal jeg nå prøve å komme meg tilbake til hovedpoenget - det å gå foran med et godt eksempel.

Tenk over det neste gang du ber ungene dine om å gjøre ditt eller datt - gjør du den samme "feilen" selv, eller går du foran med et godt eksempel?

PS: Det nytter ikke å lure de håpefulle, de gjennomskuer deg raskt hvis du bryter "reglene"...

Powered by Labrador CMS