GLADNYHET. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum og fiskeriminister Bjørnar Skjæran kom til Megården med 4 milliarder i bagasjen. Foto: Lise Berntzen
GLADNYHET. Finansminister Trygve Slagsvold Vedum og fiskeriminister Bjørnar Skjæran kom til Megården med 4 milliarder i bagasjen.

Leder:

Enorme muligheter for det lokale næringslivet

Det skal legges igjen milliardbeløp i Indre Salten.

Publisert Sist oppdatert

Forrige uke kom beskjeden som næringsliv og entreprenørindustri i Norge, og særlig i Salten, burde merke som en svært stor hendelse i sin kalender. Nå legges del én av den nye E6 gjennom Sørfold ut på anbud.

Første del av strekningen som fra Megården til Sommerset er kostnadsberegnet til 5,4 milliarder kroner, men erfaringsmessig er dette en type prosjekt som ikke alltid havner på det budsjetterte beløpet.

Derfor er det også lagt inn en buffer som tar totalrammen på del én av veien til 6,6 milliarder kroner.

Det er gigantiske beløp, som skal resultere i en vei som er langt tryggere og som vil føre til en nasjonal sikkerhet for infrastruktur som den gamle veien er langt unna å møte.

Nå som jobben starter med å finne ut hvem som skal bygge, og dermed også fakturere alle disse milliardene.

Det legges an til en totalentreprise, hvor det er flere store kontraktører som vil konkurrere om å få oppdraget. Men selv om det ikke er noen av de lokale representantene for bransjen som er i stand til å være hovedentreprenør, betyr det ikke at toget er gått av den grunn.

Uansett hvem som vinner konkurransen, skal det veldig godt gjøres at de ikke må hente inn underleverandører som kan levere tjenester de ikke nødvendigvis har selv. Det er måten man kan gjennomføre slike prosjekter på, uten at étt firma trenger å skalere opp driften til slike anbud som dette.

Det betyr at det er nå de lokale anleggsvirksomhetene må være på ballen, og vise at de er klare når det trengs.

For denne veien burde også bygges av de som ferdes på den hver eneste dag.

Powered by Labrador CMS