Synspunkt:

Dyrt å gjøre veien trygg? Menneskeliv er dyrere

Som pendlervei for svært mange saltværinger, burde ikke riksvei 80 mellom Fauske og Bodø være en strekning man vegrer seg for å kjøre.

Publisert Sist oppdatert

- Nei, skal du kjøre den strekninga i dag? Det har regnet så mye, og det kan gå skred.

Det er min mor, verdensmester i å attlet, som sier de ordene stadig, når jeg skal kjøre mellom Tverlandet og Fauske.

Hvis du ikke er sikker på hva dialektordet attlet betyr, så er det ikke helt det samme som å bekymre seg. Jeg mener det er en anelse mildere enn det. Og kanskje inneholder det et snev av omsorg. En mors omsorg? Det er en nyansert beskrivelse som ikke finnes i ordboka. Et godt ord.

Dette var en liten digresjon på veien - en vei som tydeligvis min mamma har rett i at ikke er verdens tryggeste.

Skredet som gikk torsdag er et skred mange bare har ventet på. Uheldigvis var det et menneske akkurat der, akkurat da.

Mannen var på jobb for Mesta, og skulle ironisk nok undersøke skredfaren. Jeg ber om at han skal klare seg og bli frisk av skadene som naturkreftene påførte ham.

Også rent trafikkmessig er RV 80 ei farlig strekning. Bare på 30 år, fra 1988 til 2018 var det 694 ulykker med personskade på Riksvei 80 mellom Fauske og Bodø. De siste ti årene over 200 ulykker med personskader, og seks dødsulykker. (Tall fra 2018)

Mange av ulykkene skyldes smal vei, samt trafikkfarlige avkjørsler. Også dårlig planlegging av kurver og manglende grøfting gjør veien usikker.

Særlig er det strekninga mellom Sandvika og Sagelv som trenger utbedring. Den er en del av planarbeidet for Veipakke Salten, men foreløpig er ikke noe gjort.

Det er lov å være etterpåklok

Riksvei 80 og jernbanen ligger presset sammen i den smale sonen mellom fjell og fjord. Dermed er det lite rom for større omlegginger av trasèen. Tunnelløsninger forbi Sagelva og Kistrand er vurdert, men funnet for kostbar.

Årsdøgntrafikken er i 2035 beregnet til å ligge på 3.900 kjøretøy. Det er mye, og jeg vet ikke nøyaktig hva den er i dag, men dette er Saltens og mulig Nordlands mest trafikkerte veistrekning.

Og ærlig talt. Som pendlervei for svært mange saltværinger, burde ikke riksvei 80 mellom Fauske og Bodø være en strekning man vegrer seg for å kjøre.

Allerede i Vegvesenets reguleringsplan fra 2009 kunne man lese at det er registrert to områder med rasfare på strekningen. Disse er detaljert beskrevet.

Her står det at sørpeskred kan utløses i perioder med mye snø og kraftig regn. Et av disse stedene er over Sagelva hvor det er løsneområde i fjellsiden 175 meter over havet. Ved mildvær og store nedbørsmengder skrer elva og sørpeskredet kommer på veibanen. Bredden på raset, frekvensen og høyden på skredmasser er også nevnt i planen.

Det andre risikopunktet er Ytre Kistrand hvor 170 meter av veien er utsatt. Området hvor ras kan løsne ligger i fjellsiden 85 meter over havet. Men selv lenge før reguleringsplanen for Veipakke Salten visste man om disse punktene.

For å gjøre veien tryggere blir det foreslått å bygge brede grøfter, såkalte fanggrøfter som er rundt to meter dype.

Hvorfor ikke dette er gjort ennå, er et godt spørsmål. Som fylkets kanskje mest trafikkerte veistrekning og en vei stadig flere pendler langs, vil kanskje tunnel også være en løsning langs de mest utsatte strekningene.

Dyrt? Nei. Menneskeliv er dyrere. Riksvei 80 mellom Fauske og Bodø må prioriteres nå.

Forhåpentligvis ser man etter torsdagens dramatiske hendelse at det er på høy tid å gjøre noe med denne utsatte veistrekninga. Det er faktisk på overtid.

Og ja, det er lov å være etterpåklok.

Powered by Labrador CMS