FRILUFTSCAMP FOR UNGDOM. Bilde fra Basecamp i Meløy, her ved Svartisen. Årets camp arrangeres på Moldjord 7.- 9 juni. Foto: Salten friluftsråd
FRILUFTSCAMP FOR UNGDOM. Bilde fra Basecamp i Meløy, her ved Svartisen. Årets camp arrangeres på Moldjord 7.- 9 juni.

Basecamp Salten fyller 20 år:

Dette gjør de for å appellere mer til dagens ungdom

Ungdomscampen Basecamp Salten ble arrangert i Beiarn for første gang i 2002, og har siden gått på rundgang i alle ti Salten kommunene. På bakgrunn av to avlyste arrangement under pandemien, har campen i 2024 sitt 20’ende arrangement og feirer 20 år.

Publisert Sist oppdatert

BEIARN: Siden oppstarten har over 2500 ungdommer mellom 13 til 18 år deltatt på campen.

Byr på en smakebit

- På Basecamp Salten er det et mål at ungdom fra hele regionen skal få en smakebit på de spesielle natur- og kulturkvaliteter i de ulike kommunene her i Salten, sier prosjektleder i Salten friluftsråd, Annette Digermul Hals.

Eksempler på aktiviteter som Basecampen har gjennomført er paintball, fisking, SUP, kajakk, seiling, grotting, brevandring, fjellturer, yoga, kunstverksted, fotokurs.

- Målet har vært at det skal være noe for alle, likevel ser vi at det ikke bare er aktivitetene som tilbys på campen som er viktig, men det å få lov å møte ungdom fra andre kommuner. Flere av ungdommene flytter hjemmefra når de starter på videregående og da er det godt å vite at du har venner uavhengig av hvor du velger å flytte. Campen arrangeres utendørs og ungdommene overnattet i lavvo eller telt, dette gjør at de blir raskt kjente i løpet av helgen de er sammen, forteller Hals.

Tid for fornying

- Det er artig at den 20’ende Basecampen arrangeres her i Beiarn, forteller ungdommene.

Det samme stedet hvor den aller første ble arrangert.

- Det er på høy tid med fornying av profilen. Mye har endret seg og for 20 år siden var det meste av kommunikasjonen ut mot ungdommene gjennom plakater, forteller Hals.

- Utgangspunktet for endringen var drevet av et behov for å tilpasse den visuelle profilen til de digitale flatene og for å appellere mer til dagens ungdom. Det er større konkurranse i dag om ungdommenes oppmerksomhet og vår største konkurrent for å få ungdom til å delta på camp er skjermen.

Inkluderte ungdommene

Den nye profilen er derfor utarbeidet i tett dialog med ungdommene i regionen.

Malin Steffen Berg i Styrka er den som står bak den nye profilen.

– Det har vært utrolig gøy å få designe logoen og profilen til Basecamp Salten, spesielt siden ungdommene har vært delaktig i prosessen. Det var viktig for oss å inkludere ungdommene som tross alt er hovedmålgruppa. De har kommet med mange nyttige innspill og idéer som har vært med på å forme den visuelle identiteten til Basecamp Salten forteller Berg.

- Logoen og profilen er inspirert av naturen i Salten-området. I logoen er leirbålet og lavvoen viktige elementer som blant annet symboliserer friluft og samhold. Fargepaletten består av både dype fargetoner som man finner i havet, skogen og fjellet, i tillegg til friske farger som man blant annet finner i mose, ild og isbreer.

Ønsker velkommen

Ungdommene i Beiarn håper flest mulig kommer.

– Det blir kjempe moro og vi gleder oss til å vise frem Beiarn, sier ungdommene.

-Vi har kapasitet til å ta imot 200 stk, programmet er ikke helt klart enda, men vi lover skikkelig festivalstemning, forteller Espen Karlsen, ungdomskooridinator i Beiarn.

Årets camp arrangeres på Moldjord 7.- 9 juni.

Powered by Labrador CMS