FAVORISERES. - Vi opplever at Røkland barne- og ungdomsskole blir favorisert. Det gjør at den minste skolen i antall elever, legger beslag på en mye større del av ressursene, sier Linn Kristoffersen Jensen, FAU Rognan barneskole. Foto: Helge Simonsen
FAVORISERES. - Vi opplever at Røkland barne- og ungdomsskole blir favorisert. Det gjør at den minste skolen i antall elever, legger beslag på en mye større del av ressursene, sier Linn Kristoffersen Jensen, FAU Rognan barneskole.

Uenighet om fordeling av midler i Saltdal

- Det er rett og slett urettferdig

- Dette er ingen enkel sak. Vi kan ikke akseptere at de skal favorisere Røkland skole, på bekostning av de andre skolene.

Publisert Sist oppdatert

SALTDAL: Det sier Linn Kristoffersen Jensen i Foreldrenes arbeidsutvalg, FAU, ved Rognan barneskole.

- Grunnprinsippet om at det fordeles en sum penger per elev, den må bestå, sier hun.

FAU reagerer på at det nå er lagt opp til å endre på dagens modell for fordeling av ressurser til skolene i Saltdal.

Kjernefag

- Ved budsjettforhandlingene for 2022, tilbake i 2021, ba kommunestyret kommunedirektøren om å utarbeide alternative modeller til dagens ressursfordelingsmodell, som har vært brukt i kommunen siden 2009. Oppdraget ble gitt på bakgrunn av et vedtak i kommunestyret i Saltdal som sa at det ikke skal være lov til å slå sammen klassetrinn. Altså at førsteklassen ikke kan slåes sammen med andreklasse, selv om det kan være hensiktsmessig med tanke på ressursbruk, forteller Linn K. Jensen i FAU Rognan Barneskole.

Røkland skole fikk for noen år siden igjennom et vedtak i kommunestyret som sa at det ikke er lov å slå sammen trinn i kjernefag.

Og i 2021 fattet kommunestyret følgende vedtak: "Kommunestyret ber kommunedirektøren utrede kombinasjonsmodeller med fulldelte skoler tilpasset Saltdalsskolene".

Likhetsprinsippet

Oppdraget resulterte i tre forslag til modeller for fordeling. Og ingen av dem forholder seg ifølge Jensen til likhetsprinsippet som har vært rådende i Saltdal siden 2009, hvor fordelingen forholder seg til antall elever.

Jensen forteller videre at det oppleves som at Røkland skolen som har 20 prosent av elevmassen, mot resterende 80 prosent i de to skolene på Rognan, får legge føringen for fordeling av midlene.

Fulldeling

- Vi opplever at Røkland barne- og ungdomsskole blir favorisert. Skolen har vært tydelig på at de ønsker å opprettholde såkalt fulldeling, som vil si at det ikke er tillatt med sammenslåing i kjernefagene. Det gjør at den minste skolen i antall elever, legger beslag på en mye større del av ressursene sammenlignet med som har geografisk tilhold på Rognan, sier Jensen.

Det var høringsfrist 14.mai på de tre modellene som det er kommet forslag på. Videre skal saken opp som en orienteringssak i kommunestyret den 25. mai.

Komplisert

- Det er ikke gitt at det blir en av de tre, det kan være at de bestemmer at nåværende modell av 2009 opprettholdes. Avgjørelsen kommer i siste kommunestyre før sommeren, den 22. juni. Vi mener at avtroppende kommunestyre ikke bør være de som avgjør dette. Da må de heller overlate det til de som tar over fra høsten av. Enten må de utsette, eller så må de si at nåværende modell som faktisk ivaretar likhetsprinsippet får bestå, sier Jensen.

- Vi bryr oss ikke om hva slags måte de gjør dette til syvende og sist, så lenge de velger en modell som opprettholder lik sum per elev, i tråd med den modellen som har vært brukt siden 2009. Den modellen har også sine feil, all den tid det er komplisert å få tildelt ekstraressurser om du har ressurskrevende elever som trenger en-til-en-oppfølging eller lignende.

Powered by Labrador CMS