I år fyller Rosa sløyfe-aksjonen 25 år, og i oktober bretter Lill-Monica Pedersen opp ermene for å farge Fauske rosa. Foto: Lise Berntzen
I år fyller Rosa sløyfe-aksjonen 25 år, og i oktober bretter Lill-Monica Pedersen opp ermene for å farge Fauske rosa.

Håper på å slå fjoråret:

- Det er livsviktige penger

Lill-Monica Pedersen har blitt en frontfigur for Rosa sløyfe-aksjonen på Fauske. I fjor samlet hun inn 68.000 til livsviktig forskning som vil være til nytte for pasienter og pårørende, både i dag og i fremtiden.

Publisert Sist oppdatert

FAUSKE: Til tross for at hun selv har kjempet en hard kamp mot brystkreft med flere tilbakefall, har småbarnsmammaen stått på de siste årene for å samle inn penger til Rosa sløyfe-aksjonen.

- Oktober er rosa

- Hele oktober er det rosa månede, sier Pedersen og forklarer videre at målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft, i tillegg til å samle inn penger til støtte for livsviktig forskning på brystkreft.

Aksjonen har blitt arrangert i Norge siden 1999, og den har bidratt med over 415 millioner kroner til brystkreftsaken.

Færre dør

Pengene kommer godt med, da stadig flere får diagnosen brystkreft. I 2022 ble det ifølge Kreftforeningen oppdaget hele 4224 nye tilfeller.

Samtidig dør færre nå enn tidligere.

- Hadde dagens kvinner blitt undersøkt og behandlet for brystkreft på samme måte som for 20 år siden, ville hundrevis av flere liv gått tapt, anslår Kreftforeningens generalsekretær, Ingrid Stenstadvold Ross.

- Rosa sløyfe-aksjonen er en suksesshistorie som virkelig viser hvordan forskning redder og forbedrer liv. Bare i år kan vi regne med at det dør 300 færre mødre, søstre, kjærester, venner og kolleger. Tenk hvor mange dette berører, sier hun.

Ifølge Kreftforeningen så vil én av ti norske kvinner utvikle brystkreft i løpet av livet.

- Mye takket være forskning lever heldigvis 9 av 10 fem år etter de fikk diagnosen. Av de om lag 4000 som rammes hvert år, får rundt 150 av disse konstatert spredning ved diagnosetidspunktet og årlig dør over 600 av sykdommen. Som følge av betydelig forbedret behandling, så er det nå langt flere enn tidligere som lever lenge til tross for spredning, fastslår generalsekretæren.

Vil gjerne slå fjoråret

I fjor hadde Pedersen stand på Fauske Handelspark der hun solgte flere ulike Rosa sløyfe-produkter, og det har hun plan om å gjøre også i år.

- I fjor klarte vi å få inn 68.000, og jeg håper vi klarer noe liknende i år også. Det hadde selvsagt vært gøy å kunne slå denne summen, det er livsviktige penger.

I tillegg til pengene som Fauske-jenta har samlet inn, så har hennes åpenhet rundt diagnosen og innsats for Rosa sløyfe-aksjonen bidratt til å øke bevisstheten blant folk i nærområdet rundt det å bli kjent med sin egen kropp.

- Jeg har fått så utrolig mange tilbakemeldinger om at folk har begynt å sjekke brystene sine, og det synes jeg er betryggende å høre, sier Pedersen og legger til at også menn må bli mer bevisst:

- Menn kan nemlig også få brystkreft.

Digital auksjon

I år som i fjor er også Fauske Handelspark på ballen og skal arrangere digital auksjon til inntekt for Rosa sløyfe-aksjonen.

- Fra den 16. til den 22. oktober er det digital auksjon, opplyser Pedersen.

I fjor bidro den digitale auksjonen med 10.500 kroner til Rosa sløyfe-aksjonen.

Powered by Labrador CMS