RENT LEKKER. Nye Skoda Enyaq er kanskje noe av det mer linjelekre som finnes i det mellomstore SUV-segmentet for elbiler. Og i blåfargen som denne, ser den ut som et stort godteri. Foto: Alle foto: Helge Simonsen
RENT LEKKER. Nye Skoda Enyaq er kanskje noe av det mer linjelekre som finnes i det mellomstore SUV-segmentet for elbiler. Og i blåfargen som denne, ser den ut som et stort godteri.

Bil og motor

Det er ikke rart at den selger

Ventetiden på Skoda Enyaq har vært helt vanvittig til tider. Men at denne bilen er populær, er det minste mysteriet på jord.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: På det lengste var det langt over et år å vente på bilen din om du skulle være så heldig å bestemme deg for å gå til innkjøp av en ny Skoda Enyaq.

Elbilen i det mellomstore SUV-
segmentet traff en nerve i det norske folk som underleverandører og produsenten selv ikke var i nærheten av å kunne etterleve. Men det er kanskje det beste problemet man kan ha, når man først skal ha noe.

SOM Å KOMME HJEM. Undertegnede har kjørt mange biler gjennom årenes løp, men førermiljøet bak rattet i Enyaq er kanskje det beste vi har prøvd. Det er et herlig sted å sitte.
SOM Å KOMME HJEM. Undertegnede har kjørt mange biler gjennom årenes løp, men førermiljøet bak rattet i Enyaq er kanskje det beste vi har prøvd. Det er et herlig sted å sitte.

Herlig å kjøre

I sportline-utgave er Skoda Enyaq rett og slett rålekker å se på. Den er meget stram og fin i linjene, i langt større grad enn søskenbarnet ID.4 hos Volkswagen.

Bilene har samme plattform, men i en skjønnhetskonkurranse er det modellen fra Tsjekkia som vinner hver eneste gang.

Når man setter seg inn i bilen, er det rett og slett som å komme hjem til et sted du har vært før. Alt er der det skal være, og føles intuitivt ut. Setene er helt perfekte, selv for undertegnede som er av en størrelse som gjør at vekta både sier nei og tar kvelden for godt.

God opplevelse

Det er noe ekstra med kvaliteten i det som leveres i disse tider på elbilmarkedet. Selv om mange modeller har noe barnesykdommer, er det å kjøre en Enyaq en opplevelse som kun er preget positiv.

Man sitter godt, passasjerene det samme, og det er god plass i baksetet og bagasjerom i denne bilen. Det føles ikke som om batterier stjeler noen ting av plass her.

GOD PLASS. Det meste stemmer med Skoda Enyaq, og foruten et pent utseende, er det ikke noe å utsette på den innvendige plassen heller.
GOD PLASS. Det meste stemmer med Skoda Enyaq, og foruten et pent utseende, er det ikke noe å utsette på den innvendige plassen heller.

Rimelig inngang

Bilen er mulig å få med firehjulstrekk, og den skal ifølge produsenten klare rundt 500 kilometer før den må lades.

For å få tak i en Enyaq, må man ut med i overkant av 330.000 kroner for den rimeligste, til i overkant av 500.000 kroner for toppmodellen.

Men, da har du en av Norges mest polulære biler i det minste.

Powered by Labrador CMS