FULL STOPP. Mona Iren Wiik må sende sønnen ofte i bil på veien gjennom Sørfold, og er lei av at det høyst prekære veiprosjektet ikke har fått den støtten som kreves av regjeringen. Nå har hun samlet tusenvis av underskrifter til støtte for ny vei. Foto: Frank Øvrewall
FULL STOPP. Mona Iren Wiik må sende sønnen ofte i bil på veien gjennom Sørfold, og er lei av at det høyst prekære veiprosjektet ikke har fått den støtten som kreves av regjeringen. Nå har hun samlet tusenvis av underskrifter til støtte for ny vei.

Startet underskriftskampanje:

- Denne veien kan ikke vente lenger

Mona Iren Wiik har sett seg lei på løftebrudd fra flere regjeringer. Nå har hun startet en underskriftsaksjon for å få realisert ny E6 gjennom Sørfold.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: Mona Iren Wiik har sett med stor frustrasjon at det livsviktige veiprosjektet gjennom Sørfold har blitt utsatt gang på gang.

Når regjeringen nok en gang velger å prioritere andre strekninger enn den fra Megården til Mørsvikbotn i det kommende statsbudsjettet, fikk hun nok.

- Det er ikke til å fatte og begripe at det er mulig. Denne veien er helt avgjørende for at det skal være en åpen kontakt mellom nord og sør i landet, og det er svært mange som er helt avhengige av at den holdes åpen. At veien som allerede er på dispensasjon fra EU-kravene ikke blir satt i gang utbedret, er ikke til å tro, sier hun.

Startet kanpanje

Gjennom nettsiden opprop.net har Wiik startet en underskriftskampanje for at det må gjøres noe med veien snarest. Den har tirsdag ettermiddag fått over 3700 underskrifter.

- Det er utrolig mange som deler frustrasjonen over at dette ikke blir satt i gang. Prosjektet har vært klart i mange år, alle planene er klare og det er bare å sette i gang. Det eneste som trengs er finansieringen, sier Wiik.

TRANGT. Det er ikke store marginer i de gamle tunnelene gjennom Sørfold. Foto: Kenneth Strømsvåg
TRANGT. Det er ikke store marginer i de gamle tunnelene gjennom Sørfold.

Må tas grep

Hun sier det ikke var noen annen grunn enn en stor frustrasjon som gjorde at hun tok grep og startet kampanjen.

– Jeg gjorde det på impuls. Så gjelder det å få brukt dem til noe, men å nå i fram i systemet er ikke så lett, forteller hun.

Enorm avstand

Når ulykken først er ute på veien og den blir stengt, er det et minimum av 11 timers omkjøring gjennom Sverige. Det anser hun for å være helt uholdbart.

- Særlig med tanke på alle de som er avhengige av å bruke veien, både med transport av varer og av folk. Det er en katastrofe om veien må holdes stengt i bare noen timer, så kan man selv tenke seg til hva som skjer om det skulle bli en tunnelbrann eller liknende. Da kan det jo ta måneder å få veien brukbar igjen, sier Wiik.

ULYKKE. Det er ikke bare i tunnelene at det skjer ulykker, også her som i denne ulykken ved Kvarv har det gått menneskeliv tapt. Foto: Foto: Arild Bjørnbakk
ULYKKE. Det er ikke bare i tunnelene at det skjer ulykker, også her som i denne ulykken ved Kvarv har det gått menneskeliv tapt.

Ta det videre

Hun kommer likevel til å skriver et brev til Samferdselsdepartementet med kopi til kommuner og fylkeskommune.

– I tillegg kopier til kanskje Forsvaret og helsevesenet, samt andre som benytter seg av veien. Det skjer mye viktig langs E6 i Sørfold. Blant annet transport av varer og hjelp til folk som er syk. Det er mange som har interesse av veien er farbar, forteller hun.

Powered by Labrador CMS