ALTERNATIV SKOLEDAG. De fleste elevene var enig i at en slik dag med gruppearbeid og alternative arbeidsoppgaver er et nyttig og artig avbrekk fra skolehverdagen i 9.klasse. Foto: Arrangøren
ALTERNATIV SKOLEDAG. De fleste elevene var enig i at en slik dag med gruppearbeid og alternative arbeidsoppgaver er et nyttig og artig avbrekk fra skolehverdagen i 9.klasse.

- Deilig å få gjøre noe annet

Alle niendeklassingene på Røkland- , Sulitjelma- , Valnesfjord; Vestmyra- og Straumen skole var samlet i Fauske idrettshall denne uken for å delta på innovasjonscamp.

Publisert Sist oppdatert

Fauske idrettshall en formiddag i september. I gymsalen er det mange titalls ungdommer som sitter, står, springer, roper og hoier, ligger på gulvet, ligger på benker, og mange farer rundt i lokalet og gangene rundt hallen. Noen sitter ved oppslåtte bord og konsentrerer seg om noen ark som ligger utover. Andre har brytekamp i gangen.

Idrettshallen huset vanligvis arrangementer hvor de fremmøtte utfordrer seg selv og andre på det fysiske. I dag er det en litt annen utfordring som er lagt ut for de anslagsvis over hundre ungdommene som har møtt opp.

GRUPPEARBEID. - Det har vært veldig spennende å gå rundt og se hvordan ungdommen jobber, og hvordan de tenker nytt. Det er en del ideer som er løsninger voksne ville ha problemer med å komme frem til, sier ordfører Marelen Rendall Berg, som var med som eksternt jurymedlem. Foto: Arrangøren
GRUPPEARBEID. - Det har vært veldig spennende å gå rundt og se hvordan ungdommen jobber, og hvordan de tenker nytt. Det er en del ideer som er løsninger voksne ville ha problemer med å komme frem til, sier ordfører Marelen Rendall Berg, som var med som eksternt jurymedlem.

For fjerde gang inviteres ungdommer fra ungdomsskoler i Salten til camp, og denne dagen er det ikke kroppen, men hodet som skal få prøvd seg.

- Formålet er å vise dem at ingen ideer er dumme, har de en ide prøv den ut. Og også at det er mulig å skape sin egen arbeidsplass ut fra en ide eller drøm man har, forklarer Marianne Wiik, fra Kigok.

LØSNING. - Vi skal blant annet lage en pix.. eller noe sånt. Ja, en pitch som presenterer det vi har kommet frem til som løsning for bedriften, forteller Stine Jonassen (14) og Janna Rindahl (14) fra Vestmyra ungdomsskole på Fauske. Foto: Erica Restoften
LØSNING. - Vi skal blant annet lage en pix.. eller noe sånt. Ja, en pitch som presenterer det vi har kommet frem til som løsning for bedriften, forteller Stine Jonassen (14) og Janna Rindahl (14) fra Vestmyra ungdomsskole på Fauske.

Det er Kigok, Kunnskapssenteret i Gildeskål og opplæringskontor for fiskerifag i midtre Nordland, som sammen med Ungt

entreprenørskap arrangerer denne alternative skoledagen.

- Den neste halvtimen skal dere bruke på å lage den beste pitchen, det kommer juryen til å se på når de skal bedømme dere etter noen gitte kriterier. Det handler om å ha den beste ideen, være kreativ. Det må ikke finnes fra før og dere må tenke på bærekraft, forklares det over PA-anlegget.

NYE TING. - Vi har blant annet lært at vi kan bruke avfallet fra fiskeindustrien til nye og andre ting man har bruk for, forteller Johan Setså (13) og Liliana Durcová (13) fra Sulitjelma skole. Foto: Erica Restoften
NYE TING. - Vi har blant annet lært at vi kan bruke avfallet fra fiskeindustrien til nye og andre ting man har bruk for, forteller Johan Setså (13) og Liliana Durcová (13) fra Sulitjelma skole.

- Vi skal hjelpe disse selskapene med å finne gode løsninger på ting de sliter med. Og så er det fint å få gjøre noe annet enn å være på skolen en dag, forteller Johan Setså (13) fra Sulitjelma skole.

- Vi har også lært en måte å jobbe på hvor vi ikke akkurat skal komme frem til en fasit, men heller tenke oss frem til mange mulige løsninger slik vi ser det, forklarer Janna Rindahl (14) fra Vestmyra ungdomsskole på Fauske.

Selskapene er Mowi, Benchmark og Salmon Center Gildeskål som har gitt gruppene reelle problemstillinger fra sin bransje som de ønsker at ungdommene skal finne løsninger på.

PITCH. Ungdommene jobber frem en løsning som de så skal filmen en presentasjon og så levere en pitch til firmaene som har levert oppgaven til elevene. Her er det klassen fra Sulitjelma som presenterer sin løsning til Benchmark, med gjestedommer ordfører Marled Rendall Berg (t.v.). Foto: Erica Restoften
PITCH. Ungdommene jobber frem en løsning som de så skal filmen en presentasjon og så levere en pitch til firmaene som har levert oppgaven til elevene. Her er det klassen fra Sulitjelma som presenterer sin løsning til Benchmark, med gjestedommer ordfører Marled Rendall Berg (t.v.).

- Vi har jobbet med ideer til hvordan de skal kaste mindre fiskerester. Vi har tenkt hvordan vi kan selge det isteden for at det skal være avfall. Vi har lært at vi kan bruke avfallet fra fiskeindustrien til nye og andre ting man har bruk for, forklarer Liliana Durcová (13) fra Sulitjelma skole.

Hvert firma har satt sammen en
jury, med to fagpersoner fra bedriften selv og et eksternt jurymedlem.

- Vi hadde ei problemstilling som vi hadde en tanke om hvordan vi kunne løse. Elevene har vær inne på de samme tankene, men også lagt til elementer, som ikke vi har vært inne på før, det, forklarer Katrine Eliassen fra Benchmark i Sørfold.

SMELTEVANN. Fadjes Pesko (14) Abbas Jemmo (14) fra Straumen skole har jobbet med en løsning for å forhindre at smeltevannet sølet utover veien under transport av fisk. - Vår løsning er å ha alt i en stor metallbeholder med en pose oppi, slik at smeltevannet ikke kan renne ut, forteller de. Foto: Erica Restoften
SMELTEVANN. Fadjes Pesko (14) Abbas Jemmo (14) fra Straumen skole har jobbet med en løsning for å forhindre at smeltevannet sølet utover veien under transport av fisk. - Vår løsning er å ha alt i en stor metallbeholder med en pose oppi, slik at smeltevannet ikke kan renne ut, forteller de.

- Det virker som de skjønner hva som skal til og hva som er realistisk å gjennomføre. I tillegg har de en annen mer kreativ innspill som gir oss noen verdifulle ettertanker når vi skal jobbe videre med det. Vi tar det med oss videre, forteller kollega Torhild Bentzen fra Benchmark.

En av de eksterne dommerne som er med på innovasjonscampen er ordfører Marlen Rendall Berg.

- Det er kjempeskøy at vi har en slik dag. Tror ungdommene liker at de får gjøre noe annet og det er spennende å prøve å tenke ut ideer som er bra for næringslivet, forteller ordfører Marlen Rendall Berg.

ROBOT. - Det var litt utfordrende å bli enig på gruppa om hva vi skulle gå for, men vi fant ut av det til slutt. Vår idé er å ha en robot som skal fjerne lusa fra fisken, forteller Vilja Marie Kristiansen (13) og Jonas Bardal Alm (13) fra Røkland skole Foto: Erica Restoften
ROBOT. - Det var litt utfordrende å bli enig på gruppa om hva vi skulle gå for, men vi fant ut av det til slutt. Vår idé er å ha en robot som skal fjerne lusa fra fisken, forteller Vilja Marie Kristiansen (13) og Jonas Bardal Alm (13) fra Røkland skole
Powered by Labrador CMS