POSITIV. Det vil neppe bli aktuelt å bygge nye veier til Fauske de neste fire årene, men Kenneth Svendsen syns det er svært positivt at Nye veier ønsker å bygge både ny vei mellom Fauske og Bodø, og Fauske og Bognes. Foto: Arild Bjørnbakk
POSITIV. Det vil neppe bli aktuelt å bygge nye veier til Fauske de neste fire årene, men Kenneth Svendsen syns det er svært positivt at Nye veier ønsker å bygge både ny vei mellom Fauske og Bodø, og Fauske og Bognes.

Jubler over vei-forslag:

– De går lengre enn oss

(FAUSKE) Det statseide selskapet Nye veier ønsker å bygge ny fra Bodø til Fauske, og fra Fauske til Bognes. Det skaper begeistring hos Kenneth Svendsen i Fra bru til bru-prosjektet.

Publisert Sist oppdatert

Nye veier har tatt inn mer enn vi har turt å gjøre på grunn av prislappen. Det er veldig positivt og Bru til bru-prosjektet ligger inne i disse planene, sier Kenneth Svendsen.

Nye veier er et selskap som bygger veier på oppdrag fra Samferdselsdepartementet, og de spiller selv inn interessante strekninger. Nå er altså to strekninger fra Fauske aktuell med en estimert prislapp på mellom 6 og 6,6 milliarder kroner.

Fire felt

Strekningen Fauske-Bodø anser Nye veier som viktig for byutvikling i Bodø. Veistandarden er lav på deler av strekningen, og lave fartsgrenser i tettbygde strøk forsinker reisetiden, skriver Nye veier i sin vurdering.

De vil blant annet ha firefelts vei med høyere fartsgrense fra Tverlandsbrua og inn til Bodø. Det vil kutte reisetiden inn til sentrum med tre minutter, konkluderer de med.

Det vil i tillegg til kortere reisetid for dagpendlere også gi bedre trafikksikkerhet på en ulykkebelastet strekning, skriver Nye veier.

Milliardinvestering

– Nå er det en kamp for å få dette prioritert og jeg ser veldig positivt på dette. Vi har jobbet for at Nye veier skulle komme med noe slik, kommenterer Kenneth Svendsen.

Videre fra Tverlandet til Fauske ønsker Nye veier to felt og 90-sone hele veien. Totalt beregner de kostnaden på hele strekningen til å være mellom 2,8 og 3,3 milliarder kroner.

Listen til Nye veier er ikke prioritert, men spilles inn til Samferdselsdepartementet som godkjenner prosjekter - men selskapet bestemmer selv hvilke prosjekter de prioriterer først.
– De får en viss sum hvert år fra staten, også prioriterer de ut fra samfunnsnytten og mulighetsrommet til å gjøre dette, sier Svendsen.

Billigere

Nye veier har også tatt inn strekningen Fauske Bognes, og mener det er en viktig strekning for regionen.
– Den er viktig fordi det er den eneste veistrekningen på fastlandet som forbinder Bodø og Narvik, og er en viktig strekning for samferdselen i regionen, skriver de.

Planene deres avviker i liten grad fra de planene Statens vegvesen allerede har, men selskapet mener de kan bygge mellom 10 og 35 prosent billigere. Det innbefatter blant annet nye tunneler i Sørfold.

Teoretisk mulig

– Det vil bety enormt mye for hele regionen, og spesielt Fauske som får den økende mengden godstransport ut av sentrum, sier Svendsen.

Men fordi ingen av strekningene så langt ligger inne i Nasjonal transportplan (NTP), tror Svendsen det forsatt ligger en god stund fram i tid før vi vil se en oppstart på prosjektene.

– Vi må ligge inne i NTP for at Statens vegvesen skal påbegynne prosjektet, og de fire første årene man ligger der skal prosjektene kvalitetssikres. Dermed er det først 5. året i NTP bygging kan starte, sier Svendsen.

Ny NTP skal vedtas i juni neste år, men Nye veier kan begynne før det - om Samferdselsdepartementet godkjenner de lokale strekningene.

– I teorien kan de begynne i løpet av de neste fire årene, Nye veier ønsker å være til stede i hele landet - og per nå har de kun ett lite prosjekt i nord.

Powered by Labrador CMS