FORNØYD. - Det har vært et godt førsteår, sier butikksjef Tonje Setså på Coop Prix i Sulitjkelma. Hun berømmer både kundene for å støtte godt opp og de ansatte (her ved Tone Kvæl) for å stå på. Foto: Espen Johansen
FORNØYD. - Det har vært et godt førsteår, sier butikksjef Tonje Setså på Coop Prix i Sulitjkelma. Hun berømmer både kundene for å støtte godt opp og de ansatte (her ved Tone Kvæl) for å stå på.

Butikken i Sulis har hatt et godt førsteår - nå er hele Coop spente på påsken

Lørdag runder Coop Prix i Sulitjelma ett år. Hvordan påskehandelen blir i år er hele Coop-systemet spent på.

Publisert Sist oppdatert

SULITJELMA: Coop Prix Sulitjelma ligger plassert langs en stor utfartsåre, rett før man kjører opp til Sulisfjellet.

- Vi forholder oss til at blant annet hytteforbudet får innvirkning på handelen fram mot påske - naturlig nok.

Det sier administrerende direktør i Coop Nordland, Lars Arve Jakobsen til Saltenposten.

- Blir annerledes

- Det er ikke så mye å si. Vi må akseptere at det er sånn. En slags påskehandel blir det, men annerledes enn vanlig - vi vet bare ikke helt hvordan eller i hvor stor grad. Det vet ingen.

Jakobsen sier at Coop i utgangspunktet skal ha de varene de normalt ville hatt.

- Det er ingen som har erfaring med denne situasjonen. Normalt sett øker vi varebeholdningen betydelig fram mot påske, og beholdningen blir stor i år også. Folk skal få tak i påskelam og Kvikk-Lunsj også denne påsken, sier Jakobsen.

Trenger lojalitet

- Det første året har gått bra. Vi fikk en knallstart for et år siden, og det går fortsatt bra. Økningen fra den tidligere butikken (Coop Marked) har vært veldig god, sier butikksjef Tonje Setså.

Lars Arve Jakobsen er enig, og sier de bare har fått gode tilbakemeldinger etter åpningen - spesielt på at de turte å satse i et litt mindre marked.

Den nye Prix-butikken er på 950 kvadratmeter og erstattet den gamle Coopen fra 1913 på 250 kvadratmeter.

Nye fjes i butikken

Butikksjef Setså melder om flere kunder, og ser stadig folk hun vet har hytte i fjellet, emn som ikke var kunder på ”gammel-coopen”.

- I hverdagen er vi fortsett avhenging av de lokale, Sulisværingene. Jeg har inntrykk av at de aller fleste handler mye her, sier hun videre.

Det bekrefter Jakobsen.

- Økningen i butikken er fin. Kjøpslojaliteten til Sulisværingene må være sterk, sier Jakobsen, og vil følge med på utviklingen.

Utsetter feiringen

Lørdag skulle de feiret ettårsdagen for det som 4. april 2019 var den mest moderne Prix-butikken i Norge.

- Vi utsetter feiringen til vi kan gjøre den slik vi ønsker. Når det blir aktuelt vet vi jo ikke, men markering skal bli, lover Setså.

Alt i alt synes hun det har vært et fantatisk førsteår.

- Vi har en bra butikk med kjempefine ansatte og kunder. Jeg er veldig fornøyd, sier hun.

Spent hver dag

For et års siden var hun kjempespent på den nye butikken og om den ville slå så godt an som hun og resten av Coop håpet på.

- Hele tiden setter vi oss nye mål. Jeg er fortsatt spent når jeg våkner om morgenen, og det fortsetter nok. Etter hvert - selvsagt ikke akkurat nå, men senere - kan vi jo sammenligne oss med samme periode i fjor. Det blir spennende, sier hun videre.

Én ting den nye butikken har, som ikke fantes i den gamle, er selvbetjeningskasser.

- Overgangen der gikk veldig bra. Det var en ting jeg var litt spent på, men det tok de fleste på strak arm. Nå går kundene dit hvis det ikke står noen i den bemannede kassen, sier Tonje Setså.

Powered by Labrador CMS