ER BEKYMRET. - Vi opplever at Salten-regionen bygges mer og mer sammen. Da må rutetilbud og offentlig kommunikasjon følge etter, sier styreleder Tord Kolstad i BRUS. Foto: Designia - Lars Antonsen
ER BEKYMRET. - Vi opplever at Salten-regionen bygges mer og mer sammen. Da må rutetilbud og offentlig kommunikasjon følge etter, sier styreleder Tord Kolstad i BRUS.

BRUS-lederen er alvorlig bekymret for rutetilbudet i Salten

Bodøregionens Utviklingsselskap er sterkt bekymret for busstilbudet i Salten. - Vi ser at regionen knyttes mer og mer sammen, mens det kommunikasjonsmessig går andre veien, sier styreleder Tord Kolstad i BRUS.

Publisert Sist oppdatert

SALTEN: - Dersom folk får problemer med å komme seg til og fra jobb, er det et tilbakeskritt. Vi jobber kontinuerlig for å få en felles bo- og arbeidsmarkedssituasjon i Salten, sier BRUS-lederen i en pressemelding.

Mister jobben

- Nylig ble en daglig rute mellom Fauske og Bodø lagt ned. Dette gjøres uten tanke på behov og popularitet. Ruta hadde godt passasjergrunnlag, sier Kolstad.

- Konsekvensen er dårligere tilbud for publikum og tap av lokale arbeidsplasser. Busselskapene må redusere antall ansatte og flere må ut i deltidsstillinger, sier Kolstad.

BRUS, som har flere aksjonærbedrifter i Fauske og Saltdal, gjør det helt klart at dette er en sak som gjelder hele regionen.

Pris gjelder

Kolstad lister opp flere argumenter i saken:

• BRUS er bekymret for at rutetilbudet skal bli ytterlig svekket i framtidige anbudsrunder og dermed undergrave en felles bo- og arbeidsregion.

• BRUS er klar over at i anbudskonkurranser vinner det mest økonomisk fordelaktige anbudet.

• BRUS håper at lokale selskap kan hevde seg i anbudskonkurransene da dette gir lokale ringvirkninger i form av arbeidsplasser og kompetansebygging.

Bussen er viktig

Daglig leder i Nordlandsbuss, Anders Mjaaland sier følgende:

- Vi erfarer at buss er viktig for folk i Salten. Og fordelen med buss er jo at den i praksis går fram til døra. Vi er klare til å levere mer enn vi gjør i dag, sier han.

BRUS poengterer at det er Nordland Fylkeskommune som bestemmer alt, hvor den skal stoppe og når den skal gå. Nordland Fylkeskommune får også alle billettinntektene.

Powered by Labrador CMS