SJEFEN I GATA. BMW X5 xDrive 45e er et seriøst langt modellnavn, men såpass må det nesten være når man kombinerer det absolutt ypperste som både elektrisitet og en moderne forbrenningsmotor kan lage sammen. Foto: Alle foto: Helge Simonsen
SJEFEN I GATA. BMW X5 xDrive 45e er et seriøst langt modellnavn, men såpass må det nesten være når man kombinerer det absolutt ypperste som både elektrisitet og en moderne forbrenningsmotor kan lage sammen.

Tema Bil og Motor:

BMW X5 45e: Ikke billig, men best

Det finnes knapt en bedre hybridbil enn BMW X5 xDrive 45e på markedet i dag. Men som alltid, det koster litt å være kongen på veien.

Publisert Sist oppdatert

INDRE SALTEN: BMW var tidlig ute med en hybridløsning for sin X5, men der den forrige generasjonen nesten framsto som en gimmick for å få ned avgiftene, er den nye bilen absolutt hel ved.

Den har gått fra en elektrisk rekkevidde fra litt over én mil til å ha oppgitt over 80 kilometer på ren strøm nå, og det er faktisk hele forskjellen på hvordan man lever med og bruker en oppladbar hybrid.

KONGEPLASS. Det er mange gode førermiljøer der ute, men det skal godt gjøres å finne et mer komfortabelt enn førersetet på en BWM X5. Selv undertagnede, som allerede er en stor mann, har mye å gå på i alle retninger her inne. Foto: Helge Simonsen
KONGEPLASS. Det er mange gode førermiljøer der ute, men det skal godt gjøres å finne et mer komfortabelt enn førersetet på en BWM X5. Selv undertagnede, som allerede er en stor mann, har mye å gå på i alle retninger her inne.

Lader opp

For faktum er, om du må sette bilen på lading for hver eneste gang du går ut av den for å holde deg på strøm, så blir du lei til slutt. Med dagens X5 45e holder det som regel med en gang om dagen under normale omstendigheter.

Her kommer også økonomien i det å ha en hybrid inn i bildet, for det er ikke mange turene folk har i hverdagen som overskrider 80 kilometer. Men dette systemet fungerer virkelig, og på en måte som imponerer.

Mye krefter

Foruten en lavere pris på grunn av lave avgifter, er det paradoksale at en hybrid ofte har ytelser som går langt ut over det som de andre modellene som kun er drevet av bensin eller diesel kan skilte med.

Med en treliters rekkesekser på 286 hestekrefter og en elmotor med 113 til på toppen av det, er det ikke noe å si på kreftene i X5 45e.

Om man kjører i hybridmodus, er det ingenting som tyder på at det er to forskjellige kraftkilder som gjelder, det er helt sømløst samarbeid under panseret.

UNIK. BMWs spesielle laserlysteknologi gir X5 ekstremt gode lys i mørket. Dersom alle biler hadde hatt slike lys hadde vi ikke trengt veibelysning. Foto: Helge Simonsen
UNIK. BMWs spesielle laserlysteknologi gir X5 ekstremt gode lys i mørket. Dersom alle biler hadde hatt slike lys hadde vi ikke trengt veibelysning.

Topplinje

Som forventet er det lite å utsette på både design og interiør. Det er god plass i alle retninger, og der tar ikke lang tid å lære seg systembruken fra førersetet.

Man mister litt over 100 liter av bagasjerommet på grunn av batteripakken, men det er så stort i utgangspunktet at det skal godt gjøres å savne noe.

Det eneste skåret i gleden er selvfølgelig prisen som starter rundt 845.000 kroner og som gjerne runder millionen når bilen er spekket med det utstyret du vil ha. På den andre siden, da har du en bil for alle forhold, og for alle familier i svært lang tid.

Powered by Labrador CMS