GODT EKSEMPEL. Noen skoler i Nordland bidrar mer enn andre til å løfte elevene, slik som Saltdal videregående skole klarer når det gjelder yrkesfaglig studieretning, der bildet er hentet fra. - Skoleeiere og skoleledere bør bruke informasjonen og lære av skolene som gjør det godt, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner. Foto: Helge Simonsen
GODT EKSEMPEL. Noen skoler i Nordland bidrar mer enn andre til å løfte elevene, slik som Saltdal videregående skole klarer når det gjelder yrkesfaglig studieretning, der bildet er hentet fra. - Skoleeiere og skoleledere bør bruke informasjonen og lære av skolene som gjør det godt, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Best i Nordland til å få elevene på yrkesfag til å fullføre skolen

(SALTDAL) Saltdal videregående skole er best i Nordland når det gjelder å få elever på yrkesfag til å fullføre og bestå.

Publisert Sist oppdatert

Det viser ny analyse fra Utdanningsdirektoratet. Analysen forteller at de videregående skolene i Nordland bidrar ulikt til elevenes fullføring

Store forskjeller

– Det er store forskjeller i hvor mye skolene bidrar til at elevene fullfører videregående. Når vi vet hvor mye det betyr for elevenes videre utdannings- og jobbmuligheter, er det viktig at skolene gjør mer for at flere fullfører. Jeg har en klar forventning om at fylkene særlig bidrar til å løfte de skolene som henger etter, sier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner.

Analysen fra Utdanningsdirektoratet forteller hvor mye den enkelte videregående skole bidrar til å løfte elevene innen tre områder. De ser på hvor mye skolen klarer å bedre elevenes karakterer, hvor mye de bidrar til at elevene fullfører og består, og hvor mye skolen greier å hindre at elever slutter underveis.

På landssnittet

Forskjellene mellom fylkene er størst når det gjelder hvor mye de bidrar til at elevene fullfører og består. Her bidrar Hedmark og Møre og Romsdal mest, Oslo minst, mens Nordland bidrar omtrent på landssnittet.

Ser man på skolene i Nordland, er det store forskjeller i hvor mye de bidrar til at elevene fullfører. For de studieforberedende utdanningsprogrammer skiller noen skoler seg positivt ut. Kristen videregående skole Nordland, Bodø videregående skole og Mosjøen videregående skole bidrar henholdsvis 12,3 prosentpoeng, 4,5 prosentpoeng og 3,5 prosentpoeng over landssnittet.

Saltdal best

For de yrkesfaglige studieprogrammene skiller Saltdal videregående skole, Meløy videregående skole og Narvik videregående skole seg. De bidrar henholdsvis 7,6 prosentpoeng, 6,6 prosentpoeng og 4,8 prosentpoeng over landssnittet.

– Noen skoler i Nordland bidrar mer enn andre til å løfte elevene. Skoleeiere og skoleledere bør bruke informasjonen og lære av skolene som gjør det godt, sier Sanner.

Ekspertgruppe

Det er store forskjeller i hvor mye skolene løfter elevene, men tallene gir ikke svar på hvorfor, og hva som skal til for å bedre skolenes bidrag. Derfor har regjeringen satt ned en ekspertgruppe. Den skal undersøke hva som skiller skolene, og gi anbefalinger om hvordan skoler og skoleeiere kan bidra mer til elevenes læring. Første delrapport kommer i 2020.

– Regjeringen har som mål at ni av ti elever skal fullføre og bestå videregående opplæring innen 2030. Skal vi nå målet må vi lære av de som lykkes i dag, og finne og dele de gode tiltakene som virker, sier kunnskapsminister Jan Tore Sanner.

Powered by Labrador CMS